Bezoekadres
Erasmusweg 19, 2202 CA
Noordwijk aan Zee
Nederland

Plan route
Contactgegevens
Postbus 366, 2200 AJ
Noordwijk aan Zee
Nederland
+31 (0)71 364 11 11
[email protected]

Blog

Een nieuwe wind Aan Zee

Posted by Marije de Jager on 10 februari

Sinds januari 2017 waait er een nieuwe wind Aan Zee. Gestuwd door e-Vision krachten. Of voormalig e-Vision, want inmiddels noemen de medewerkers zich trots Aan Zee'er. En deelt Aan Zee bij deze vol trots ons samengaan. Samen kunnen we het verschil nog beter maken.  

Volgens het motto 'goed + goed = beter' hebben e-Vision en Aan Zee de krachten gebundeld. Een perfecte match: beiden creatief, deskundig en technisch begaafd. Maar ook met unieke expertise in huis op deelgebieden waar ze zich de afgelopen jaren op hebben gefocust. En die expertise gaan we nu samenvoegen. 

En dat is goed nieuws 

Vooral voor jou, want je krijgt nu op alle vlakken het beste van het beste. Maar ook voor onszelf. Want wij hebben nu alles wat we nodig hebben om de ideale oplossingen voor onze klanten te bieden. Allemaal aanwezig binnen de muren van onze villa aan zee.

Hoe we dat zo zeker weten?

Omdat we het al hebben uitgeprobeerd. e-Vision trok al in de zomer van 2015 in bij Aan Zee in Noordwijk om samenwerking te zoeken. Dat liep zo lekker, dat we steeds meer projecten zijn gaan doen. En nu maken we dat succes officieel.

Goed

Aan Zee heeft de strategische kracht, Scrum en door zijn formaat mogelijkheden voor grote projecten die e-Vision soms als klein bureau miste. e-Vision is een kei in technisch complexe projecten en is een gevestigde naam in de non-profitsector. 

Samen beter

Nu zijn ze samen: een grote, sterke organisatie die zich thuisvoelt tussen de grote commerciële jongens en meiden én in de non-profit. Die de mooiste oplossing vindt bij kleine, complexe vraagstukken en weet wat er nodig is voor een brede campagne op de meest uiteenlopende kanalen. Waar techniek en design naadloos in elkaar overvloeien. En dat allemaal op een adembenemende locatie.

Want we laten ons graag inspireren door onze partners en door onze collega's, maar net zo lief waaien we even uit aan zee en laten we de wind, de golven en de zon op ons inwerken voor de mooiste ideeën. Die we dan weer delen met iedereen die maar wil.

Read More

Topics: Aan Zee

3 vormen van NewPower Aan Zee  #TEDxAMS

Posted by Michiel Daalmans on 22 november

Een blik op de toekomst, dat kregen we te zien tijdens TEDxAmsterdam 2016. Als TEDx-partner waren we te gast tijdens het evenement, dat draaide rondom het thema NewPower. ”Named by CNN as one of 10 trends that are changing the world.” Ga er dus maar even voor zitten.


 

Dat deden we. Zes man sterk. Decor: stadsschouwburg in Amsterdam. Tijdens TEDxAmsterdam 2016 werd onze geest door verrassende acts en inspirerende talks verrijkt. En: werd onze koers bevestigd. Want het thema 'NewPower' bleek een feest der herkenning voor de collega’s van Aan Zee. 

Wat is NewPower?

Om het in één zin te vangen: ”NewPower offers a frame to understand the distributed and participatory models that are rising in business, life and society.” 

In iets meer woorden: de gevolgen van de digitale revolutie hebben een brede impact. Op de relatie tussen mens en machine en op de verhoudingen tussen bedrijf, burger en staat. Een nieuw paradigma, met vooralsnog één constante: verandering. 

In die wereld van verandering doemen enerzijds populisten op en zien we tegelijkertijd talloze bottom-up platformen tegenwicht bieden. In beide gevallen verliezen de machtsblokken van vandaag hun grip op morgen. The rise of NewPower. 

NewPower zegt iets overigens enkel iets over de vorm en mechanismen, niet over de doelen. Het is daarmee niet per definitie positief geladen. 'It’s not the gun that kills…', geldt ook hier.

NewPower: for better or worse?

Intrigerend. Wij hadden er dus zin in! De eerste Talk van Jeremy Heimans was meteen raak. Met zijn bedrijf 'Purpose' organiseert hij digitale campagnes voor de publieke zaak. Een ideële vakbroeder dus. Een extra reden om op het puntje van de stoel te gaan zitten.

In zijn kick-off gaf hij de dag een kraakhelder kader: de principes van NewPower. Epische kijktip. Pak maar even een pen zou ik zeggen:


De principes van NewPower 

Centraal binnen de NewPower-visie van Heimans staan de onderstaande principes:  

Mocht je Aan Zee al van dichtbij kennen, dan zie je dat we ongeveer 100% scoren in het rechterrijtje. Met onze co-creatieve werkvormen, in onze filosofie van service design thinking en met ons organisatiemodel Holacracy.

Blijken we toch lekker bezig, daar in die strandvilla. Huis van co-creatie. Onze tijd vooruit.  

Mocht je ons nog niet zo goed kennen, hier de belangrijkste NewPower-aspecten van Aan Zee:

Bedrijfsvoering van Aan Zee: Holacracy 

Exit lijnorganisatie, hallo holacratie! Dat riep het Aan Zee management een paar jaar geleden, zichzelf daarmee buitenspel zettende. De macht die de macht opgeeft, dat zie je niet vaak. Hier gebeurde het. Omdat we een hoger doel zagen. Bij Holacratie ligt de nadruk op zelforganisatie vanuit doelen. Gericht op het ontwikkelen en inzetten van collectieve kennis en creativiteit. En precies daar licht de kracht van Aan Zee. Goed gezien dus. Bonus: sinds het invoeren is de medewerkerstevredenheid ongekend. Niet gek, aangezien ze daar zelf verantwoordelijk voor zijn.

Cultuuractivatie door Aan Zee: SPARK 

In het hart van ieder merk staat de medewerker, of beter gezegd de medemerker. Zij moeten het merk dragen en uitdragen. Wat blijkt, maar weinig werknemers houden van hun merk. Ze werken vooral om te ‘overleven’. Maar als je niet van je eigen merk houdt, hoe kun je dan verwachten dat je klant dat doet? Vanuit dat inzicht is Aan Zee de ontwikkelaar van SPARK. Een methodiek om  een ‘low involvement’ organisatie te transformeren naar een ‘high energy’ movement.  Gestuwd en gedragen vanaf de vloer. Een beweging waardoor nieuwe energie ontstaat, nieuw geloof, nieuwe mijlpalen worden bereikt en nieuwe successen kunnen worden gevierd.  Met in het hart co-creatie. Eén voor allen, allen als één!

Marketing door Aan Zee: Service Design

In de laatste decennia heeft Aan Zee zich ontwikkeld van 'Mad Men’-achtig reclamebureau naar een Service Design bureau. Enkel klanten genereren is tegenwoordig niet voldoende, klanten binden en omzetten naar promoters dáár draait het om. Dat doen we met Service Design. Hierin speelt de customer journey een centrale rol, waarin de touchpoints tussen merk en klant worden geoptimaliseerd. Met Service Design omarmen we de interconnected wereld en bieden we deelnemers een samenhangende beleving. 

NewPower is co-creatie

Centraal in bovenstaande NewPower voorbeelden staat de kracht van co-creatie. Het geeft energie, inspireert en maakt ambities versneld waar.

Dat is niet alleen goed, het is ook leuk. Samen maak je het verschil. Én plezier.

Terugkijken

Wij kijken terug op een geslaagde dag. Inhoudelijk inspirerend, leuke mensen ontmoet en onze app deed zijn werk: het liet voor het eerst (ooit!) TEDx-kijkers vragen stellen aan sprekers. Ook gaf het de TEDx Award-finalisten een podium om zichzelf op te presenteren en hulp te vragen aan het krachtige TEDx-netwerk. NewPower, met de complimenten van Aan Zee.   

Wil je zelf alle talks nog eens terugkijken? Dat kan hierrr 

PS Meer favoriete TED-talks van collega's van Aan Zee lees je hier:
Perceptie manage met Service Design
Instant gratification monkeys rule
Waarom dikke bonussen niet werken 
In 30 dagen weet je alles
Wat een non-profit van Coca Cola leert

 



Reageren op de blogpost, bijvoorbeeld met je eigen TED-talk-tip, doe je onderaan de pagina. Don't be shy!

Read More

Topics: Aan Zee, agile, Service Design, tedx, michiel daalmans, new power, tedtalk, cultuuractivatie, SPARK, Holacracy, hugo de bruijne, merkstrategie

Anna en Eva zijn een mooi stel

Posted by Anna Oroschin on 17 juni

“Ik ben nooit met tegenzin de bus in gestapt.”

September 2015 begon ik aan een meewerkstage Aan Zee. Vanaf dag één voelde ik mij op mijn plek; ’s middags wandelen langs de boulevard van Noordwijk, een werkplek met uitzicht op zee en gemotiveerde collega’s met een gezonde portie humor.

De eerste maanden liep ik mee met René Hendriks, ging naar afspraken en hielp waar ik kon. Binnen no-time kreeg ik afwisselende en uitdagende verantwoordelijkheden zoals: helpen bij evenement ‘Retail. Wat nu?’, het bijwonen en notuleren van vergaderingen, tot het maken van een website voor shoppen in Noordwijk.

Na ongeveer 3 maanden stelde Marvin Fles voor dat ik kon meewerken met een project. Zijn eerste opmerking: “Het klinkt misschien niet als het meest interessante onderwerp voor jouw leeftijd. Maar ik denk dat je het wel erg gaaf vindt!”. Het onderwerp was “de overgang”. Of ik kon helpen bij de lancering en het levensvatbaar maken van een product dat overgangsverschijnselen vermindert:, “Hop for Her”.

Hoppa: Dat was in de pocket. Hoe leuk kan je stage worden?! De maanden daaropvolgend bestonden onder andere uit content meetings, het maken van websites, het onderhouden van de Facebook-pagina, het bijhouden van het aantal verkopen, en vergaderingen voor nieuwe ideeën. Ik vond het zó leuk dat ik het merk steeds beter leerde aanvoelen en een enorme klik met Eva kreeg. 

Naar mate het einde van mijn meewerkstage in zicht kwam, druppelden de eerste verkopen binnen. A nice reward! Ik vond het dan ook jammer om op zoek te gaan naar een nieuw bedrijf om mijn afstudeerstage te doen. Bij het updaten van mijn CV werd de zoektocht door Marvin in de kiem gesmoord: “Wat ben jij aan het doen? Jij gaat helemaal niet weg hoor.” Wat misschien begon als grap, werd al snel serieuzer. Na het houden van een aantal gesprekken over de invulling van mijn scriptie kwamen we tot de conclusie dat ik deze “Hop for Her” gerelateerd zou kunnen schrijven.

Februari jongstleden startte ik met schrijven. Mijn scriptie moest tot nieuwe communicatie-ideeën voor Hop for Her leiden, verpakt in een marketingcommunicatieplan.

De basis van dit plan was het onderzoeken van ideale klant. Het onderzoek verdeelde ik in vier delen: het vaststellen van de mate van de betrokkenheid, de belangrijkste waarden en betekenissen, het keuzeproces en de mening over de website. Daarnaast onderzocht ik de concurrentie en gaf ik invulling aan de fase van de product- en merklevenscyclus.

Na uitvoering van het onderzoek was het tijd om de doelgroep, doelstellingen en strategie te definiëren. Ik heb in eerste instantie een zo breed mogelijk inzetbare mix van instrumenten en media geselecteerd. De daaruit gekomen acties verwerkte ik in een planning met daarbij behorend budget en evaluatie.

De scriptie is inmiddels ingeleverd en ik ben blij dat ik een steentje heb kunnen bijdragen aan het introduceren van dit mooie product op de Nederlandse markt. “Hop for Her “ is 100% natuurlijk, discreet, innovatief en vrouwelijk vormgegeven. Maar daarnaast werkt het dus ook nog eens écht voor de meerderheid van de vrouwen tegen overgangsklachten. Een succesvol communicatieplan kan niet zonder goed product. Anders is het succes van korte duur.

Nu, terugkijkend op de afgelopen 10 maanden, ben ik blij dat ik aan boord mocht zijn. Ik hou van studeren, maar uiteindelijk valt alles op z'n plaats in de praktijk. Learning by doing, heet dat. Ik heb met de meest 'creative wonders' mogen samenwerken, alle ruimte gekregen om mijzelf te ontwikkelen, veel geleerd van ontzettend veel verschillende onderwerpen. En ook niet geheel onbelangrijk: ik ben nooit met tegenzin de bus in gestapt.

Read More

Topics: co-creatie, hop for her, Aan Zee, stage