Bezoekadres
Erasmusweg 19, 2202 CA
Noordwijk aan Zee
Nederland

Plan route
Contactgegevens
Postbus 366, 2200 AJ
Noordwijk aan Zee
Nederland
+31 (0)71 364 11 11
welkom@aanzee.nl

Blog

Anna en Eva zijn een mooi stel

Posted by Anna Oroschin on 17 juni

“Ik ben nooit met tegenzin de bus in gestapt.”

September 2015 begon ik aan een meewerkstage Aan Zee. Vanaf dag één voelde ik mij op mijn plek; ’s middags wandelen langs de boulevard van Noordwijk, een werkplek met uitzicht op zee en gemotiveerde collega’s met een gezonde portie humor.

De eerste maanden liep ik mee met René Hendriks, ging naar afspraken en hielp waar ik kon. Binnen no-time kreeg ik afwisselende en uitdagende verantwoordelijkheden zoals: helpen bij evenement ‘Retail. Wat nu?’, het bijwonen en notuleren van vergaderingen, tot het maken van een website voor shoppen in Noordwijk.

Na ongeveer 3 maanden stelde Marvin Fles voor dat ik kon meewerken met een project. Zijn eerste opmerking: “Het klinkt misschien niet als het meest interessante onderwerp voor jouw leeftijd. Maar ik denk dat je het wel erg gaaf vindt!”. Het onderwerp was “de overgang”. Of ik kon helpen bij de lancering en het levensvatbaar maken van een product dat overgangsverschijnselen vermindert:, “Hop for Her”.

Hoppa: Dat was in de pocket. Hoe leuk kan je stage worden?! De maanden daaropvolgend bestonden onder andere uit content meetings, het maken van websites, het onderhouden van de Facebook-pagina, het bijhouden van het aantal verkopen, en vergaderingen voor nieuwe ideeën. Ik vond het zó leuk dat ik het merk steeds beter leerde aanvoelen en een enorme klik met Eva kreeg. 

Naar mate het einde van mijn meewerkstage in zicht kwam, druppelden de eerste verkopen binnen. A nice reward! Ik vond het dan ook jammer om op zoek te gaan naar een nieuw bedrijf om mijn afstudeerstage te doen. Bij het updaten van mijn CV werd de zoektocht door Marvin in de kiem gesmoord: “Wat ben jij aan het doen? Jij gaat helemaal niet weg hoor.” Wat misschien begon als grap, werd al snel serieuzer. Na het houden van een aantal gesprekken over de invulling van mijn scriptie kwamen we tot de conclusie dat ik deze “Hop for Her” gerelateerd zou kunnen schrijven.

Februari jongstleden startte ik met schrijven. Mijn scriptie moest tot nieuwe communicatie-ideeën voor Hop for Her leiden, verpakt in een marketingcommunicatieplan.

De basis van dit plan was het onderzoeken van ideale klant. Het onderzoek verdeelde ik in vier delen: het vaststellen van de mate van de betrokkenheid, de belangrijkste waarden en betekenissen, het keuzeproces en de mening over de website. Daarnaast onderzocht ik de concurrentie en gaf ik invulling aan de fase van de product- en merklevenscyclus.

Na uitvoering van het onderzoek was het tijd om de doelgroep, doelstellingen en strategie te definiëren. Ik heb in eerste instantie een zo breed mogelijk inzetbare mix van instrumenten en media geselecteerd. De daaruit gekomen acties verwerkte ik in een planning met daarbij behorend budget en evaluatie.

De scriptie is inmiddels ingeleverd en ik ben blij dat ik een steentje heb kunnen bijdragen aan het introduceren van dit mooie product op de Nederlandse markt. “Hop for Her “ is 100% natuurlijk, discreet, innovatief en vrouwelijk vormgegeven. Maar daarnaast werkt het dus ook nog eens écht voor de meerderheid van de vrouwen tegen overgangsklachten. Een succesvol communicatieplan kan niet zonder goed product. Anders is het succes van korte duur.

Nu, terugkijkend op de afgelopen 10 maanden, ben ik blij dat ik aan boord mocht zijn. Ik hou van studeren, maar uiteindelijk valt alles op z'n plaats in de praktijk. Learning by doing, heet dat. Ik heb met de meest 'creative wonders' mogen samenwerken, alle ruimte gekregen om mijzelf te ontwikkelen, veel geleerd van ontzettend veel verschillende onderwerpen. En ook niet geheel onbelangrijk: ik ben nooit met tegenzin de bus in gestapt.

Read More

Topics: co-creatie, hop for her, Aan Zee, stage

Wendbaar met agile marketing

Posted by Roel Seegers on 18 februari

“Reageren op veranderingen, of werken volgens een vast plan?"

Grote kans dat ook in jouw organisatie een marketingplan is opgesteld, voor heel 2016. Missie, visie, doelen, SWOT, kanalen, budgetverdeling... de hele rambam. Op zich is daar helemaal niets mis mee. Maar stel nu dat de online vindbaarheid van je bedrijf of producten een essentieel onderdeel van je plan vormt. Weet dan dat Google er alles aan doet om gebruikers de meest relevante zoekresultaten te tonen, op een zo snel mogelijk wijze, zonder dat het daarbij rekening houdt met jouw plan (of van wie dan ook).

Read More

Topics: co-creatie, scrum, agile marketing

Hop of flop?

Posted by Steven De Bruijne on 27 november

– Dit blog lees je in 5 minuten

Je hebt een briljant idee voor een eigen internettoko. In je hoofd is het schaalbare businessplan in 10 minuten rond en het geld klotst al over de plinten. Heimelijk fantaseer je er op los. Je gaat je huis verbouwen, hypotheekvrij maken, de toekomst borgen voor je kinderen. Even later sta je in gedachten met de big boys op Ibiza, ben je aan het partyen in de Pacha, heb je een dikke Maserati onder je kont en een protserige boot in het water.

Read More

Topics: co-creatie, hop for her

Hoe gewoon bijzonder wordt

Posted by Steven De Bruijne on 12 november

Zelfstandige tankhouders gaan een David-Goliath gevecht aan met de grote oliemaatschappijen en willen een ander en eigen geluid laten horen onder de merknaam Peut: Rebels, no-nonsense en oer-Nederlands. De eerste vestiging van Peut is vrijdag 7 november in Moordrecht geopend.

Read More

A/B-testing, een haat / liefde-relatie

Posted by Bart van den Biezen on 10 april

A/B-testing stuurt onze dagelijkse ontwerp keuzes. We bewijzen er statistisch mee wat goede en slechte ontwerp keuzes zijn: evidence-based design. Een krachtig middel en verplichte kost, maar steeds vaker zie ik dat A/B-testing de vooruitgang tegenwerkt. A/B-testing stuurt je de verkeerde kant op voordat je er erg in hebt. We laten ons leiden door getallen en niet door de gedachten achter die getallen. Op deze manier laten statistieken geen ruimte voor afwijkende ideeën, ideeën die verder gaan en op de lange termijn een beter resultaat leveren.

Read More

Een menselijke dialoog

Posted by Bart van den Biezen on 12 maart

Gisteren bestelde ik een cadeau voor een vriendin. De website was niet geschikt voor mobiel. Vraag me niet waarom, maar ik deed toch de bestelling met m’n telefoon op de bank, terwijl de laptop op tafel stond.

Een opmerking van een klant op m’n werk. Nu al neemt mobiel in enkele landen het internetverkeer van de vertrouwde desktop over. Nog even en dit geldt wereldwijd. Het aantal uren dat we een mobiel apparaat gebruiken, inclusief voor spelletjes, is in ieder geval al een stuk groter dan het aantal uren dat we achter ons bureau zitten. Bedrijven die nog niet adaptief of mobiel zijn, moeten zich flink zorgen maken.

Read More

Topics: usability

Co-creatie met je relatie

Posted by Steven De Bruijne on 19 februari

Liefdesrelaties. In het begin is alles spannend. Je hebt zin, je hebt energie, maakt plannen en onderneemt. Alles is nieuw en voelt goed. Maar ongemerkt komt die sluipmoordenaar: routine. Voor je het weet, leef je volgens vaste patronen en neemt sleur de overhand. Natuurlijk zien we het, maar grijpen naar the usual suspects om er weer een feest te maken. We gaan wandelen, fietsen, Netflixen, naar de bioscoop, winkelen, uit eten, kijken elkaar aan en praten over dezelfde triviale dingen. De stilte spreekt nog vaak het meest. Het begin van het einde?

Kijk naar je organisatie en de relaties die belangrijk voor je zijn. Je ziet de parallellen. Hoe vaak roep je in overleg dat je relaties aandacht moeten krijgen? Maar zeg nou zelf, ben je nog in staat ze te verrassen?

Read More

Content en user interface, een liefdesverhaal

Posted by Bart van den Biezen on 16 november

Ja, het kan beter. Voor een webshop ontwerp ik voor de zoveelste keer een filter: een lange lijst met mogelijkheden waarmee de gebruiker het aantal producten vermindert tot wat voor hem interessant is.

Read More

In één of twee dagen 2014 op de rit

Posted by Hugo de Bruijne on 12 november

Co-creatie leidt tot verbluffende resultaten

Aan Zee staat voor co-creatie. Dit wil zeggen dat de klant van begin tot eind deel uit maakt van het creërend team. Samen geven we richting en samen komen we tot de beste ideeën én resultaten. Rond een vraagstuk, bijvoorbeeld het invullen van een communicatiejaarkalender, wordt een team gevormd. Ideeën die op tafel komen worden direct tot leven gebracht en verkeerde afslagen worden tijdig gekeerd. De resultaten zijn verbluffend. In één of twee dagen bereiken we doelen waar via de traditionele werkwijze weken over wordt gedaan. Co-creatie is effectiever, efficiënter, beter en geeft je plezier en energie.

Read More

Wehkamp loopt geld mis!

Posted by Marvin Fles on 3 november

Aan Zee voert een usability onderzoek uit op de grootste e-commerce websites van Nederland. Uit de eerste resultaten blijkt dat Wehkamp geld laat liggen.

Read More

Jquery is niet de heilige graal

Posted by Jelle Kralt on 20 oktober

Onlangs nam ik een aantal jQuery-plugins door en realiseerde me dat veel ontwikkelaars te veel leunen op jQuery. Een slechte ontwikkeling, dit gaat op de lange termijn tegen je werken.

Read More

Pitchpijn

Posted by Marvin Fles on 19 oktober

Auw... Bam! Daar lag het dan. Thuis op de deurmat. In koeienletters. Week 38 van Adformatie van 20 september 2013. In chocoladeletters: Pitchpijn. Dat nog eens onderstreept met een dramatische subtitel: Bureaus en consultants luiden noodklok over pitchklimaat. Verderop in het blad maar liefst zes pagina’s om stil te staan bij het vermaledijde pitchen in de Nederlandse reclamewereld. De branchevereniging (VEA) komt met een splinternieuwe pitchcode om de adverteerders er nog eens op te wijzen dat een pitch toch echt geen beautycontest kan en mag zijn... Gezellig... !!

Read More

Foute user interfaces

Posted by Bart van den Biezen on 19 september

Het stroomt nieuwe mogelijkheden voor het web die nieuwe trends en hypes mogelijk maken. Iconen zijn daar een goed voorbeeld van. Na de geboorte van Apple’s iPhone zie je opeens overal iconen verschijnen. Apple gebruikt iconen in plaats van labels om zo ruimte te besparen op de kleine schermen. Je ziet dat ontwerpers die overnemen, en dat is ook meteen het probleem. Onbewust koppelen ze het gebruik van iconen aan de gebruiksvriendelijkheid van Apple’s iOS. Hierna verschijnen meerdere online tools om iconen in fonts te plaatsen, wat het toepassen ervan nog makkelijker maakt.

Read More

De illusie, ons gevoel, van snelheid is dè snelheid

Posted by Bart van den Biezen on 17 september

We zijn allemaal geobsedeerd door snelheid. Bij de lancering van nieuwe software of hardware zoals de iPhone raken we niet uitgepraat over de performance. Snelheid van user interfaces is dan ook één van de belangrijkste factoren voor gebruiksvriendelijkheid en de daarbij behorende conversie. Één seconde extra vertraging op je website kan je 7% conversiedaling kosten.

Read More

Bron van inspiratie september

Posted by Patrick Dexel on 8 september

Goed werk heeft goede inspiratie nodig. Een idee komt zelden vanzelf. Veel ideeën ontstaan vaak uit een combinatie van allerlei impulsen uit het onbewuste geheugen. Gewoon goed om je heen kijken (en ook echt dingen zien!) is dus belangrijk in ons vak. Maar het loont ook om iedere dag, doelgericht op het web te zoeken naar inspiratie. Met deze blog deel ik graag het beste wat ik ben tegengekomen, verdeeld per onderwerp.

Read More

Megamenu werkt averechts

Posted by Bart van den Biezen on 31 juli

Op dit moment zit ik midden in een SCRUM-project met een grote klant van ons. We gaan een belangrijk onderdeel compleet anders aanpakken: de megamenu’s. Die verwijderen we. Een megamenu is een zeer groot menu en verwijst naar verschillende niveau’s in de website­structuur. Je ziet ze zo nu en dan als je de navigatiebalk van een website gebruikt. Webshops van de Bijenkorf en Zalando gebruiken het. Een aantal klanten en ontwerpers vinden het geweldig: Kan ik lekker snel naar dieper gelegen webpagina’s komen. En dat is nou precies de verkeerde gedachte, het is namelijk niet de gedachte van de gebruiker. De gebruiker wil in de eerste plaats zekerheid, daarna pas snelheid.

Read More

Co-creatie: sneller, beter, goedkoper én leuker.

Posted by Steven De Bruijne on 20 juli

“Als het aan mij ligt, wordt Aan Zee het co-creatiebureau van Nederland. De werkwijze is ons op ’t lijf geschreven en maakt de klant gelukkig. Co-creatie werkt beter, sneller, goedkoper én leuker.” Steven de Bruijne

Van co-creatie naar co-prestatie

Hoe maak je een merk? In de eerste plaats heeft een merk een gezicht nodig, een onvervreemdbare identiteit. Dit impliceert onder meer een logo, huisstijlkleuren, een bijzonder lettertype, specifieke tone of voice en een eigen fotografie- of illustratiestijl.

Vertel een verhaal

 



Heel belangrijk, een merk vertelt waar het in gelooft en waar het voor staat. Simpelweg omdat een mens geen informatie onthoudt, maar betekenis. Hoe meer je tot de verbeelding spreekt met relevante en geïllustreerde content, hoe beter jouw doelgroep je verhaal oppakt en daadwerkelijk gaat doorvertellen.

 

Wees consequent

Het is een uitdaging op zich om je doelgroep te bereiken. Ze komt niet vanzelf. Dat vuurtje moet je aanwakkeren, waarbij alle middelen die je inzet en alle functionaliteiten die je ontwikkelt samen één geheel vormen. En één verhaal vertellen. Daarom noemen ze storytelling ook wel storybuilding.

Het belang van regie

Communicatie kent vele vormen en verlangt samenwerking van diverse expertises. De vraag is hoe je de regie houdt als je met verschillende partijen samenwerkt. Ga je ze individueel briefen? Wat als jij je bedenkt, ga je dan al die partijen bijsturen? En wat als er fouten ontstaan, planningen niet worden gehaald of kosten uit de hand lopen? Precies. Dan wijzen alle partijen naar elkaar.

Daarom co-creatie

 


Bij co-creatie maakt de klant deel uit van het team van experts dat samen aan oplossingen werkt. Deze aanpak zorgt voor begrip waardoor iedereen vanuit actuele focus ontwikkelt. Het resultaat is meer snelheid, betere communicatie en minder kosten. Er is geen enkele vorm van overhead.

 

Ook leuker

Voor ons is plezier de drijvende kracht achter prestatie. Wat dat betreft zit je goed Aan Zee, hoog op het duin met het strand en onze blue ocean voor de deur. Nieuwsgierig geworden over co-creatie? Zo doen we het.

Read More

Misbruik persona's

Posted by Bart van den Biezen on 30 april

Nog steeds loop ik tegen dezelfde usabilitytechnieken aan in nieuwe boeken en artikelen. De persona is daar een mooi voorbeeld van. Alan Cooper heeft het in 2004 geïntroduceerd in zijn boek ‘The Inmates are Running the Asylum’. De persona is een hypothetische gebruiker. Geen statistiekenlijstje dat een doelgroep beschrijft. Nee, het is een personificatie van die doelgroep met een eigen naam en gezicht.

Read More

Bij voorkeur scrum

Posted by Paul Vettewinkel on 30 maart

Een groep met alleen senior-professionals is geen garantie voor een goed eindproduct of een adequate kostenbeheersing. Een goede werkwijze kan dat wel zijn. Dat is precies waarom de, voor onze opdrachtgevers, relatief onbekende werkwijze scrum zo aan populariteit wint (figuur 1). Scrum stelt de opdrachtgever in staat om een goed eindproduct krijgen en de kosten volledig te beheersen. Klinkt bijzonder, en dat is het ook. Eén van de hoekstenen waar Scrum op leunt is dat de opdrachtgever teamlid is. Hij zit dagelijks aan tafel met ontwikkelaars en ontwerpers en dus niet op afstand. De traditionele manier van ontwikkelen, de ‘waterval werkwijze’, is een soort estafette-race, waarbij de competenties elkaar opvolgen. De interactie ontwerper geeft het stokje door aan de visueel ontwerper en hij op zijn beurt weer aan de front-end programmeur enzovoort, tot de eindstreep is bereikt. Deze werkwijze is in mijn ogen een verlies/verlies propositie, en in deze blog zal ik aan de hand van zes belangrijke thema’s toelichten waarom ik scrum voor grote projecten beter vind.

Read More

Vooruitzien is verdienen

Posted by René Hendriks on 15 maart

Mobile Marketing gaat een grote vlucht nemen. Omdat het meegroeit in de slipstream van nieuwe technologie, weet je dat het heel snel gaat. Een aanzwellende hoeveelheid aanbieders gaat zich melden en zal een plek in het hart van de mobiele gebruiker willen veroveren Vooruitzien is verdienen; wie nu zaait, kan straks meer oogsten. Daarbij, hoe langer je wacht, hoe groter de investering om straks nog mee te kunnen doen.

Read More

Winkelen kan en moet aantrekkelijker

Posted by René Hendriks on 30 november

Er verandert veel in het retaillandschap. Een gesprek met René Hendriks, de nieuwe aanwinst Aan Zee, over de toekomst van winkelen, de noodzaak van cross channel retail en de nieuwe trends in retail. Consumenten gebruiken dagelijks verschillende kanalen om zich te oriënteren, te zoeken en te vergelijken. Als je het nu als retailer goed aanpakt en ervoor zorgt dat je ook in alle kanalen actief bent, kunnen online en offline elkaar enorm versterken. De huidige consument wil altijd en overal kunnen kopen. Oftewel: cross channel shopping

Read More

Cookiewet

Posted by Bart van den Biezen on 30 augustus

Met een maximum straf van €450.000 handhaaft de OPTA de nieuwe cookiewet. Op 5 juni 2012 ging de wet in en vanaf 1 januari 2013 wil de OPTA deze wet ook handhaven. Wat houdt die wet nou in en hoe bang moeten we zijn?

Read More

Trouwe klanten belonen of nieuwe klanten werven?

Posted by Marvin Fles on 30 juli

Marketeers roepen om het hardst dat de periode van merkentrouw over is. Dat de consument steeds makkelijker switcht en overgevoelig is voor aanbiedingen. Zal wel een zogeheten self fulfilling prophecy zijn. Want we maken het de consument dan ook wel heel gemakkelijk. We vallen over elkaar heen met spectaculaire aanbiedingen en stapelen korting, op korting op korting.

Read More

Menu voor mobiele apparaten

Posted by Bart van den Biezen on 29 mei
Read More

Vier mythes over usability­onderzoek

Posted by Bart van den Biezen on 21 mei

Er bestaan allerlei misvattingen over usabilityonderzoek. Usabilityonderzoek zou te lang duren, te veel geld kosten of zelfs niet nodig zijn. Terwijl we keer op keer zien dat usabilityonderzoek juist essentieel is voor het uiteindelijke succes van een website. Ik ontkracht de vier belangrijkste mythes over usabilityonderzoek.

Read More

Acht tips voor uitvoeren usability­onderzoek

Posted by Bart van den Biezen on 30 april

Iedere website streeft naar conversie. Is het niet in keiharde euro's, dan zal informatie optimaal naar de bezoeker moeten worden ontsloten. Het behalen van doelstellingen vraagt om een gebruiksvriendelijke website. Hoe vriendelijker, hoe meer conversie. Hoe voorzie je mogelijke usabilityproblemen?

Read More

Verhoog conversie en verlaag kosten met usability

Posted by Bart van den Biezen on 16 april

Regelmatig tank ik bij een selfservice tankstation in Noordwijk. Mijn bankpas en pincode voer ik als eerste in. Hierna verschijnt er op het scherm een gele driehoek met een uitroepteken. Elke keer schrik ik van dit scherm. Terwijl het me juist probeert duidelijk te maken dat alles goed is ingevoerd. Een gele driehoek met uitroepteken betekent alarm of gevaar. Waarom de ontwerpers van het betaalapparaat dit icoon hebben gekozen is mij een raadsel. Veel beter is om deze bevestiging helemaal weg te laten en direct door te gaan naar het scherm waarop ik de brandstof kan kiezen.

Read More

Beginner noch expert

Posted by Bart van den Biezen on 10 maart

In een vorig artikel schreef ik hoe praktisch OmniGraffle is bij het maken van conceptschetsen van websites en applicaties. Sterk van OmniGraffle is de goedwerkende rasterfunctie. In dit artikel ga ik in op de twee smaken waarin OmniGraffle op de markt is, als ‘standaard’ en als ‘pro’. OmniGraffle is niet het enige softwarepakket dat in meerdere smaken op de markt komt, ook Microsoft Windows komt in verschillende gedaanten. Denk aan Windows Starter, Home of Pro. Waarom kiezen ontwerpers ervoor om meerdere uitgaven van hun pakketten in de markt te zetten? Een reden om dat juist niet te doen is dat het voeren van verschillende ‘niveau’-pakketuitgaven een indicatie is voor een slechte user interface of verkeerde marketing.

Read More

Een like is leuk! Maar ben je dat ook?

Posted by Marvin Fles on 7 maart

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Nee, dit is geen verhaal over social media. Natuurlijk zullen Twitter of Facebook wel even voorbijkomen maar het gaat om meer. Het gaat om een hoger doel. Om echt leuk gevonden te worden. "How to be awesome" in de woorden van marketing goeroe Scott Stratten. Stratten is Canadees, succesvol spreker en heeft een vermakelijk boek geschreven met als titel UnMarketing. Zijn boek en spreekbeurten bevatten een interessante boodschap: stop met marketing en zorg voor engagement met je doelgroep.

Read More

Social = business

Posted by Sophia Vos on 29 februari

Marketing en social media zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Via social media kan op een speelse manier een dialoog met de ontvanger worden aangegaan. Maar het inzetten van social media is niet iets wat je zonder visie moet opstarten. Het vergt actief beleid en onderhoud. Kennis van de verschillende kanalen is een must. Als je het goed doet, ontstaat er waardevol tweerichtingsverkeer met je doelgroepen. Via social media krijg je inzicht in de positie van zowel je eigen merk als dat van je concurrenten. Je ontdekt er de laatste trends en wordt geconfronteerd met positieve dan wel negatieve berichtgeving. Hier tijdig op inspelen kan voor een bedrijf of merk het verschil maken tussen succes of falen.

Read More

Knoei niet met broodkruimels

Posted by Bart van den Biezen on 14 februari

M’n ouders lazen vroeger vaak sprookjes voor, voordat ik ging slapen, zoals ’De Keizer en de Nachtegaal’ van Hans Christian Andersen en ‘Hans en Grietje’ van de gebroeders Grimm. Aan dat laatste sprookje moest ik sterk denken bij het voorbereiden van deze blog. Hans en Grietje laten in het donkere bos broodkruimels achter zich vallen om later de weg terug te kunnen vinden. Helaas aten de vogels de broodkruimels op. Voor de terugweg zitten Hans en Grietje diep in de problemen.

Read More

Vertellende folder verkoopt beter

Posted by Hugo de Bruijne on 30 januari

De kracht van het medium 'huis aan huis folder' blijft groot. Ondanks het feit dat wekelijks brievenbussen uitpuilen met schreeuwende folders blijkt het medium zeer effectief en zelfs hoog gewaardeerd (rapportcijfer 7,3). Meer dan ooit is de Nederlander op zoek naar aanbiedingen (48%). Gemiddeld wordt er ruim 47 minuten aandacht aan besteedt en bijna zeven op de tien mensen zouden de folder missen als die niet meer in de bus valt. Een folder zet vooral aan tot winkelbezoek (92%), er is zelfs een dalende trend te zien als het gaat om het bezoeken van een website (51%). Dat laatste verbaast me niet, omdat folders zich hier nog niet echt op richten.

Read More

Tover die wizards weg

Posted by Bart van den Biezen on 29 december

Ik herinner het me nog sterk. Tijdens mijn studie aan de Universiteit Twente zat ik in een gezelschap van medestudenten en twee docenten. We praatten over user interfaces en geleidelijk aan kwam het onderwerp ‘wizards’ ter sprake. Gelijk schoot mij in gedachte die afschuwelijke wizards in Microsoft Windows waarmee je bijvoorbeeld netwerkinstellingen wijzigt. Ik werd heel alert: Ik moet niks van wizards hebben. Ontwerpers moeten de onder­liggende interface goed ontwerpen. Ik herinner nog de woorden van de docent die daar totaal anders over dacht en hoor haar nog zeggen: Wizards blijken zeer krachtige hulpmiddelen te zijn in vooral software voor kinderen. De discussie doofde langzaam uit zonder dat er een dialoog ontstond.

Read More

Wel of géén modal windows & lightboxes

Posted by Bart van den Biezen on 30 juli

Om mijn punt duidelijk te maken moet ik je eerst kort uitleggen wat een modal-window is. Een Modal-Window is een window op je computerscherm dat onaangekondigd verschijnt en meteen al je aandacht claimt. Je ontkomt er niet aan om het eerst af te handelen voordat je verder kunt met je werk. Je kent ze vast wel. Zoals het bewaardialoog bij het afsluiten van je tekstdocument of de ‘Lightbox’ op het web. Bij de Lightbox kleurt je hele webpagina mysterieus donker en wordt alles onleesbaar, zodat je de witte ‘box’ in het midden niet meer kan negeren.

Read More

Recept homepage

Posted by Bart van den Biezen on 24 januari
Read More

Nut van eyetracking

Posted by Bart van den Biezen on 30 december

Klanten vragen mij soms enigszins twijfelend wat ik van eye­tracking vind. Ze vragen zich af of ze het moeten gebruiken om daarmee meer inzicht te krijgen in de effectiviteit van hun website. Ook is het zo nu en dan onderwerp van gesprek met mijn collega’s. Twee goede aanleidingen dus om mijn gedachten over eyetracking op papier te zetten.

Read More

Skelet van je website

Posted by Bart van den Biezen on 30 november

De gekozen ordening van informatie is het skelet van je website, het geraamte, de basis. Aan het geraamte hangt zowel functionaliteit als vormgeving vast, ingrijpend om achteraf te wijzigen. Het structu­reren van je informatie is daarom de eerste en belangrijkste stap in het ontwerpproces van een website. Hier geldt het credo: Do it right the first time.

Read More

Draaien in de carrousel

Posted by Bart van den Biezen on 28 oktober

Een carrousel, die kennen we allemaal nog van vroeger toen we er in de kermis een paar rondjes in mochten zitten. Je koos zelf waar je op wilde; een mooi versierd paard of een auto met een los stuurtje. Zo maakte je de rondjes met een suikerspin in je hand. Omstanders zagen kinderen glimlachend voorbij komen. Alle ouders en grootouders genoten van zoveel enthousiasme en plezier.

Read More

Knoppen en knopstanden

Posted by Bart van den Biezen on 28 september

Mooi vormgeven van een knop versterkt het gevoel dat je hem kan indrukken. Door daarnaast ook het gedrag van een knop vorm te geven, geef je de gebruiker extra visuele zekerheid, zekerheid dat alles goed werkt. Het is daarom belangrijk om knoppen met aandacht te ontwerpen en rekening te houden met al de mogelijke knopstanden. Niet alleen met standen zoals we die al kennen van knoppen uit de fysieke wereld maar ook ‘virtuele standen’ waarmee we de usability verder verbeteren zoals de focus?stand.

Read More

Hiërarchie in knoppen

Posted by Bart van den Biezen on 24 augustus

Als klein kind was het enorm spannend om aan te bellen en daarna zo hard als je kon weg te rennen. Midden in een film vindt de avonturier een verborgen knop en drukt die in. Langzaam opent zich een mysterieuze doorgang binnen in de piramide. Knoppen hebben een magische kracht.

Read More

Metaforen zijn verraderlijk

Posted by Bart van den Biezen on 17 augustus

Af en toe help ik mensen die in de problemen zitten met hun computer en programma’s. Op die momenten herken je vaak ontwerpfouten, die je zelfs als expert soms over het hoofd ziet. Al die drempels om de computer en programma’s goed te gebruiken zijn het waard om een oplossing voor te vinden.

Read More

Lettertypes combineren

Posted by Bart van den Biezen on 9 augustus

In m’n vorige blog schreef ik uitgebreid over lettertypes en hun geschiktheid voor het web. Deze blog is daarop een uitbreiding met meer aandacht voor mogelijke combinaties. Door reguliere lettertypes te combineren met bijvoor­beeld een mooie italic, een lettertype uit een andere familie of met een bij­zondere ampersand introduceer je sierlijkheid en subtiele afwisseling in je website.

Read More

Lettertypes voor het web

Posted by Bart van den Biezen on 20 juni

Apple presenteerde onlangs de iPhone 4. Een mooi staaltje techno­logie. Het nieuwe scherm met 316 ppi vind ik de aller mooiste toe­voeg­ing. Het is haarscherp. Het is alsof je een gedrukt boek leest, zo mooi is het.

Read More

Alweer inloggen

Posted by Bart van den Biezen on 30 mei

Als internetgebruiker ontkom je er niet aan telkens maar weer in te loggen: Gmail; bol.com; Hyves; Facebook; Twitter; digg; WordPress; flickr; LinkedIn. Ik heb nu een mailfolder met de naam ‘sleutelhanger’ aangemaakt voor al die accountgegevens om de passwords snel te kunnen vinden en om overzicht te houden op waar ik allemaal geregistreerd sta.

Read More

HTML voor opdrachtgevers

Posted by Bart van den Biezen on 15 mei

Met deze blog geef ik u als opdrachtgever of niet-specialist een aantal handvatten waarmee u zich eenvoudig een goed oordeel kunt vormen over de kwaliteit van een website. Deze publicatie kost slechts tien minuten van uw tijd. U hebt een website of u wilt er eentje laten maken voor uw bedrijf. Waar moet u op letten? Hoe kunt u zien of uw website wel toekomstvast is? Het voorstel van de bouwer/vormgever ziet er indrukwekkend uit, maar hoe weet u of de basis, de html-code, goed is? Hierover gaat dit blogartikel. Ik geef u handvatten zodat u een voorstel kunt beoordelen zonder specialist te zijn.

Read More

Navigeren met de NS

Posted by Bart van den Biezen on 20 april

Af en toe gebruik ik de reisplanner van de ns als ik met de trein ergens naar toe moet. De website van de ns ziet er voor het plannen van een reis prima uit. MetrixLab heeft ze vorig jaar zelfs genomineerd voor de usability award. Dan verwacht ik dat de rest van de website ook goed in elkaar zit. Een enorme vergissing.

Read More

Gewoonte van dubbelklik

Posted by Bart van den Biezen on 14 april

Een eigenaardig verschil. Er is één klik met je muis nodig om een nieuwe webpagina te openen en er zijn twee klikken nodig om een document te openen. Dit klik?verschil suggereert een verschil tussen webpagina’s en documenten. Als je een document opent vanuit een menu of de dock, dan is één keer klikken weer voldoende. Ervaren computer­gebruikers zijn hieraan gewend en experts weten waarom, maar beginnende gebruikers hebben het er lastig mee. Het klik?verschil is ook niet nodig.

Read More

Rollen binnen webteams

Posted by Bart van den Biezen on 12 april

Vacature ‘gevraagd interactie ontwerper’, ‘gevraagd user experience designer’ of ‘gevraagd user interface ontwerper’. Wat is het verschil? Wat houdt die taak in? Analyseren, vormgeven, illustreren, schrijven, adviseren, presenteren, programmeren, projecten managen of is het een mengsel van dit alles en op welke niveaus? Als ontwerper moet je van alle gebieden kennis hebben, weten waar je over praat, gesprekspartner zijn voor specialisten op die gebieden. Maar als iemand denkt al deze vakgebieden te beheersen, een echte duizendpoot te zijn, dan levert die uiteindelijk een middelmatig product af. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar samenwerken met andere professionals.

Read More

iPad hervormt web

Posted by Bart van den Biezen on 10 april

Ze zijn wel wat gewend, maar toch blijven veel mensen uit mijn omgeving sceptisch over de Apple iPad. Zoals altijd vragen ze zich af wat ze ermee moeten en zoeken dan meestal naar functio­naliteit die er al is: “We hebben al een mobiele telefoon, we hebben al een laptop”. Mijn enthousiasme over de iPad komt dan ook vreemd en onverwacht bij ze over. Ik ben niet zozeer enthousiast over de iPad zelf, maar over wat het met het web zal doen. Ik verwacht dat de iPad het web zal hervormen.

Read More

Zoekmachine optimalisatie

Posted by Bart van den Biezen on 8 april

Geïnteresseerden of klanten vragen mij af en toe of ik ook aan search engine optimalisatie (seo) doe. Dit betekent dat je een website aanpast zodat het hoger scoort in de zoekresultaten van zoekmachines, zoals die van Google. Hiervoor bestaan geen trucjes. Hoog scoren lukt alleen door je te richten op kwaliteit van je content, op usability, toegankelijkheid en structuur. Dat kost inspanning, tijd en aandacht. Roger Johansson heeft daar een prachtig artikel over geschreven op zijn website 456bereastreet.com. Ik sta volledig achter zijn artikel en omdat ik het zo belangrijk vind heb ik, na toestemming van hem, het artikel vertaald en hier geplaatst.

Read More

Zeldzaam, een echte twitteraar

Posted by Hugo de Bruijne on 30 maart

Een echte twitteraar blijkt anno 2010 toch een zeldzame verschijning. En dat verbaast me weinig. Ik ken er veel, maar ik ken er niet veel die er continu mee bezig blijven. Twitter groeit razendsnel, maar de populatie herbergt slechts een kleine groep 'fanatieke' twitteraars.

Read More

Rasters maken de vorm

Posted by Bart van den Biezen on 7 maart

In grote projecten werken user interface ontwerpers en grafici zij aan zij. De vakgebieden overlappen en beïnvloeden elkaar. Samen bepalen ze wat waar komt te staan. De user interface ontwerper richt zich op gebruiks­vriendelijkheid en functie, de graficus op esthetische elementen. De user interface ontwerper bepaalt vorm omdat dit vertrouwen, verwachtingen, structuur en rust vastlegt.

Read More

Leesbaarheid van tekst

Posted by Bart van den Biezen on 25 februari

Dit jaar zal enorm gestreden worden om marktleider te worden van digitale boeken. Verschillende partijen bieden al digitale boeklezers aan. Amazon is een dominante speler met de Kindle, bol.com promoot de Sony Reader en Apple komt met de iPad. De eBook moet het gedrukte boek vervangen.

Read More

Kiezen is moeilijk

Posted by Bart van den Biezen on 10 februari

In de supermarkt sta je voor de keuze uit een enorme batterij wasmiddelen. Allemaal maken ze de was schoon. In de huidige samenleving komen er elke dag weer meer keuzes bij. Hoe meer keuze des te beter, denken ze. Keuze suggereert namelijk vrijheid. Een user interface is ook opgebouwd uit keuzes om uiteindelijk een doel te bereiken; dat iemand iets koopt, of leest, of belangstelling opwekt, of gelijkgestemden ontmoet.

Read More

Kleur beïnvloedt usability

Posted by Bart van den Biezen on 25 januari

Kleurgebruik heeft grote impact op de gebruiksvriendelijkheid. Kleur accentueert. Het effect van kleur is dat het gevoel en emotie oproept. Onverstandig gebruik ervan vermindert de gebruiksvriendelijkheid. Te veel of verkeerde kleuren maken een user interface chaotisch en gebruikers weten niet meer wat belangrijk voor ze is. Met een klein aantal handvatten zijn de grootste kleurproblemen te vermijden.

Read More

Scrollen door verwachting

Posted by Bart van den Biezen on 5 januari

Een scrolbalk lijkt een mooie oplossing om extra veel informatie kwijt te kunnen op het scherm. Het lijkt alleen maar zo. Uit de praktijkmetingen blijkt dat webbezoekers nauwelijks scrollen. Volgens een onderzoek van Nielsen en Loranger (2006) scrolt 77% van de mensen helemaal niet. Scrollen is dus een hot-issue voor webontwerpers en usability experts, want die willen hun informatie ergens kwijt op een manier dat mensen het ook lezen.

Read More

Deutches Institut für Normung

Posted by Frido van Dijk on 4 januari

Veel letters zijn maar gewoon letters. Maar dat geldt zeker niet voor de DIN. Dit lettertype heeft een lange historie. De naam verklapt eigenlijk direct de afkomst. Het Deutsches Institut für Normung (afgekort DIN), is de Duitse nationale normeringsinstantie, gevestigd in Berlijn. Het vaardigt in Duitsland geldige normen uit, al dan niet gebaseerd op ISO- en/of EN-normen. De eerste DIN-norm verscheen in al 1918.

Read More

Goed zoekveld

Posted by Bart van den Biezen on 8 december

Bijna elke website, inclusief die van mij, heeft een zoekformulier. Veel mensen kiezen direct het zoekformulier en laten de prachtig opgestelde navigatie­menu’s links liggen. Zoekvelden zijn prettig omdat ze overal vergelijkbaar er uitzien en vergelijkbaar werken, dus grote consistentie en herkenbaarheid. Je typt een paar woorden en je vindt na een paar clicks de informatie die je zoekt. Als het goed gaat natuurlijk, want anders ben je als bezoeker snel vertrokken naar Google.

Read More

Contextuele functies

Posted by Bart van den Biezen on 7 december

Een paar jaar geleden heb ik een user interface ontworpen van een word processor. Hierin heb ik veel nadruk gelegd op ‘contextuele functies’. Tegenwoordig zie ik dat er veel meer aandacht voor contextuele functies in zowel programma’s als websites is.

Read More

Bookmarks zijn onzeker

Posted by Bart van den Biezen on 17 november

De bookmark dateert uit 1993, uit de tijd van de eerste populaire webbrowser Mosaic. Sindsdien is er weinig aan veranderd. Een bookmark is vergelijkbaar met een bladwijzer waarmee je in een boek terug vindt waar je was, alleen met het World Wide Web als boek. Deze digitale boekenlegger bestaat uit een URL (www.wikipedia.com) en een titel (Wikipedia). Die titel is handig omdat daarin in gewone tekst staat waar de boekenlegger naar verwijst. Zo hoef je alleen titels van bookmarks te doorzoeken om een plek op het Internet te vinden.

Read More