Bezoekadres
Erasmusweg 19, 2202 CA
Noordwijk aan Zee
Nederland

Plan route
Contactgegevens
Postbus 366, 2200 AJ
Noordwijk aan Zee
Nederland
+31 (0)71 364 11 11
welkom@aanzee.nl

Blog

3 vormen van NewPower Aan Zee  #TEDxAMS

Posted by Michiel Daalmans on 22 november

Een blik op de toekomst, dat kregen we te zien tijdens TEDxAmsterdam 2016. Als TEDx-partner waren we te gast tijdens het evenement, dat draaide rondom het thema NewPower. ”Named by CNN as one of 10 trends that are changing the world.” Ga er dus maar even voor zitten.


 

Dat deden we. Zes man sterk. Decor: stadsschouwburg in Amsterdam. Tijdens TEDxAmsterdam 2016 werd onze geest door verrassende acts en inspirerende talks verrijkt. En: werd onze koers bevestigd. Want het thema 'NewPower' bleek een feest der herkenning voor de collega’s van Aan Zee. 

Wat is NewPower?

Om het in één zin te vangen: ”NewPower offers a frame to understand the distributed and participatory models that are rising in business, life and society.” 

In iets meer woorden: de gevolgen van de digitale revolutie hebben een brede impact. Op de relatie tussen mens en machine en op de verhoudingen tussen bedrijf, burger en staat. Een nieuw paradigma, met vooralsnog één constante: verandering. 

In die wereld van verandering doemen enerzijds populisten op en zien we tegelijkertijd talloze bottom-up platformen tegenwicht bieden. In beide gevallen verliezen de machtsblokken van vandaag hun grip op morgen. The rise of NewPower. 

NewPower zegt iets overigens enkel iets over de vorm en mechanismen, niet over de doelen. Het is daarmee niet per definitie positief geladen. 'It’s not the gun that kills…', geldt ook hier.

NewPower: for better or worse?

Intrigerend. Wij hadden er dus zin in! De eerste Talk van Jeremy Heimans was meteen raak. Met zijn bedrijf 'Purpose' organiseert hij digitale campagnes voor de publieke zaak. Een ideële vakbroeder dus. Een extra reden om op het puntje van de stoel te gaan zitten.

In zijn kick-off gaf hij de dag een kraakhelder kader: de principes van NewPower. Epische kijktip. Pak maar even een pen zou ik zeggen:


De principes van NewPower 

Centraal binnen de NewPower-visie van Heimans staan de onderstaande principes:  

Mocht je Aan Zee al van dichtbij kennen, dan zie je dat we ongeveer 100% scoren in het rechterrijtje. Met onze co-creatieve werkvormen, in onze filosofie van service design thinking en met ons organisatiemodel Holacracy.

Blijken we toch lekker bezig, daar in die strandvilla. Huis van co-creatie. Onze tijd vooruit.  

Mocht je ons nog niet zo goed kennen, hier de belangrijkste NewPower-aspecten van Aan Zee:

Bedrijfsvoering van Aan Zee: Holacracy 

Exit lijnorganisatie, hallo holacratie! Dat riep het Aan Zee management een paar jaar geleden, zichzelf daarmee buitenspel zettende. De macht die de macht opgeeft, dat zie je niet vaak. Hier gebeurde het. Omdat we een hoger doel zagen. Bij Holacratie ligt de nadruk op zelforganisatie vanuit doelen. Gericht op het ontwikkelen en inzetten van collectieve kennis en creativiteit. En precies daar licht de kracht van Aan Zee. Goed gezien dus. Bonus: sinds het invoeren is de medewerkerstevredenheid ongekend. Niet gek, aangezien ze daar zelf verantwoordelijk voor zijn.

Cultuuractivatie door Aan Zee: SPARK 

In het hart van ieder merk staat de medewerker, of beter gezegd de medemerker. Zij moeten het merk dragen en uitdragen. Wat blijkt, maar weinig werknemers houden van hun merk. Ze werken vooral om te ‘overleven’. Maar als je niet van je eigen merk houdt, hoe kun je dan verwachten dat je klant dat doet? Vanuit dat inzicht is Aan Zee de ontwikkelaar van SPARK. Een methodiek om  een ‘low involvement’ organisatie te transformeren naar een ‘high energy’ movement.  Gestuwd en gedragen vanaf de vloer. Een beweging waardoor nieuwe energie ontstaat, nieuw geloof, nieuwe mijlpalen worden bereikt en nieuwe successen kunnen worden gevierd.  Met in het hart co-creatie. Eén voor allen, allen als één!

Marketing door Aan Zee: Service Design

In de laatste decennia heeft Aan Zee zich ontwikkeld van 'Mad Men’-achtig reclamebureau naar een Service Design bureau. Enkel klanten genereren is tegenwoordig niet voldoende, klanten binden en omzetten naar promoters dáár draait het om. Dat doen we met Service Design. Hierin speelt de customer journey een centrale rol, waarin de touchpoints tussen merk en klant worden geoptimaliseerd. Met Service Design omarmen we de interconnected wereld en bieden we deelnemers een samenhangende beleving. 

NewPower is co-creatie

Centraal in bovenstaande NewPower voorbeelden staat de kracht van co-creatie. Het geeft energie, inspireert en maakt ambities versneld waar.

Dat is niet alleen goed, het is ook leuk. Samen maak je het verschil. Én plezier.

Terugkijken

Wij kijken terug op een geslaagde dag. Inhoudelijk inspirerend, leuke mensen ontmoet en onze app deed zijn werk: het liet voor het eerst (ooit!) TEDx-kijkers vragen stellen aan sprekers. Ook gaf het de TEDx Award-finalisten een podium om zichzelf op te presenteren en hulp te vragen aan het krachtige TEDx-netwerk. NewPower, met de complimenten van Aan Zee.   

Wil je zelf alle talks nog eens terugkijken? Dat kan hierrr 

PS Meer favoriete TED-talks van collega's van Aan Zee lees je hier:
Perceptie manage met Service Design
Instant gratification monkeys rule
Waarom dikke bonussen niet werken 
In 30 dagen weet je alles
Wat een non-profit van Coca Cola leert

 



Reageren op de blogpost, bijvoorbeeld met je eigen TED-talk-tip, doe je onderaan de pagina. Don't be shy!

Read More

Topics: Aan Zee, agile, Service Design, tedx, michiel daalmans, new power, tedtalk, cultuuractivatie, SPARK, Holacracy, hugo de bruijne, merkstrategie

#TEDXAMS: perceptie manage je met service design

Posted by Michiel Daalmans on 17 november

Aan Zee is sponsor van TEDx Amsterdam 2016 en ontwikkelt de event app. In ruil daarvoor krijgen we wat glorie, maar stiekem belangrijker: Er mogen 6 Aan Zee'ers naar het evenement. Maar wat is eigenlijk hun favoriete TED-talk? Hugo de Bruijne sluit de serie af.



Over Hugo de Bruijne
Hugo, wat een boss is dat. Het begon allemaal met hem. Met zijn droom over een bureau dat het verschil ging maken met gedreven communicatiespecialisten die hard, eerlijk, respectvol en met plezier samenwerken in een open cultuur. Dat bureau is Aan Zee en reflecteert de persoonlijkheid van de oprichter. Iedereen die Hugo kent, zal dit beamen. Join the club!


 

Hugo, wat is je favoriete talk?

Dat is zonder twijfel de talk van mede-merkenbouwer Rory Sutherland: 'Perspectief is alles'. F*ck Rory, wat vertel je het geestig. Briljant en vooral zo waar!

De omstandigheden van onze levens doen er minder toe dan hoe we ze zien, zegt Rory Sutherland. Op TEDxAthene voerde hij een overtuigend pleidooi voor een nieuwe context als de sleutel tot geluk.

En, is perceptie alles?

In één woord? Ja. Ik ben bij Aan Zee met onze teams dagelijks bezig met het creëren van merken, of beter gezegd: merkbeleving. Het betoog van Rory is spot on. Of onze perceptie nu 'klopt' of niet, ze is allesbepalend bij het maken van onze keuzes. Op de manier waarop wij de wereld om ons heen zien. Waarbij we zelfs anderen proberen te overtuigen van ons beeld. Een eenmaal ingenomen standpunt lijkt moeilijk te veranderen. 

En wanneer we hard het tegendeel proberen te bewijzen, bevestig je het ingenomen standpunt meestal alleen maar. Om een perceptie te veranderen, moet je eerst de context begrijpen waaruit deze is ontstaan. Pas als je deze ziet en begrijpt, kun je het fundament er onder vandaan trekken en beeldvorming veranderen. 

Om goed ideeën, diensten of producten te verkopen, geldt hetzelfde. Het is interessant om te weten wat mensen vinden en zeggen over iets, maar het is veel interessanter om te weten en te begrijpen waar dat 'vinden' vandaan komt. Als je dat weet te ontcijferen en de code juist invoert, is perceptie slechts een tijdelijke waarheid. Dan blijkt perceptie maakbaar. Precies dat proberen wij bij Aan Zee met 'Service Design' te realiseren. 

Hugo, jij leeft met TED. Waarom?

TED en ik, we zijn al een tijdje samen. En vanaf het moment dat ik TED heb ontdekt, ben ik fan. Vooral van het achterliggende idee. Een positief, constructief en noodzakelijk podium voor mensen met creërend vermogen. Mensen die het glas half vol zien en niet bang zijn om hun inzichten te delen. Ook heeft TED vooraf geniaal de spelregels bedacht waarbij iedere talk niet alleen draait om de inhoud, maar ook om het overbrengen van energie en eenvoud. Kort, bondig en krachtig. TED wil een lanceerplek zijn voor behapbare inspirerende ideeën. En daar slaagt TED wonderwel in. 

 

Meer favoriete TED-talks van collega's van Aan Zee lees je hier:
Instant gratification monkeys rule
Waarom dikke bonussen niet werken 
In 30 dagen weet je alles
Wat een non-profit van Coca Cola leert

 



Reageren op de blogpost, bijvoorbeeld met je eigen TED-talk-tip, doe je onderaan de pagina. Don't be shy!

Read More

Topics: agile, Service Design, tedx, michiel daalmans, new power, tedtalk, hugo de bruijne, merkstrategie

#TEDXAMS: Instant gratification monkeys rule

Posted by Michiel Daalmans on 10 november

Aan Zee is sponsor van TEDx Amsterdam 2016 en ontwikkelt de event app. In ruil daarvoor krijgen we wat glorie, maar stiekem belangrijker: Er mogen 6 Aan Zee'ers naar het evenement. Maar wat is eigenlijk hun favoriete TED-talk? Kees Schouten is aan de beurt.



Over Kees Schouten
Kees heeft 20 jaar ervaring als zelfstandig ondernemer. Het mooiste aan zijn werk vindt hij oplossingen bedenken waardoor ingewikkelde vraagstukken opeens heel simpel lijken. Daarnaast is hij voortdurend op zoek naar manieren om zichzelf en zijn team verder te ontwikkelen. Of het nu gaat om het maken van de beste app of het lekkerste kopje cappuccino.


 

Kees, wat is je favoriete talk?

Uiteraard zijn er meerdere ‘talks’ die mij aanspreken en laten nadenken. Maar een bijzondere TED-talk moet volgens mij ook herkenbaar zijn en op een inspirerende manier worden overgebracht. En als het dan ook doorspekt is met humor...

Tim Urban weet dat uitstelgedrag feitelijk nergens op slaat, toch is het hem nog nooit gelukt om zijn gewoonte te doorbreken waarbij hij tot de laatste minuut te wacht om dingen gedaan te krijgen. In deze hilarische talk geeft hij inzicht met de Instant Gratification Monkey in de hoofdrol. Urban neemt je mee op reis langs Youtube binge watching, de Wikipedia speeltuin en vertelt hoe hij uren uit het raam kan staren. Hij moedigt je aan om harder na te denken over de reden waarom we zaken zo vaak uitstellen; voordat er geen tijd meer voor is.

Waarom deze TED-talk?

Tim vertelt op humoristische wijze hoe hij ‘master’ is in het uitstellen van dingen die hij moet doen. En dat het patroon zich blijft herhalen hoewel hij best weet wat het gevolg is van uitstellen. Aan de reactie van het publiek hoor je dat hij niet de enige is die hiermee worstelt.

Maar het blijft niet bij een grappig en herkenbaar verhaal. Aan het einde begin je in te zien waar het echte probleem zit. Bekijk zelf de video om te zien en ervaren wat ik bedoel.

Wat doe jij persoonlijk met de talk van Tim Urban?

Ik weet van mezelf dat ik ‘druk’ nodig heb om te presteren. Dat betekent soms dat ik bewust de grenzen opzoek om zo tot een beter eindresultaat te komen. Veel tijd leidt in mijn ervaring meestal niet tot betere oplossingen. Maar zoals Tim aangeeft, je MOET wel een deadline stellen.

Overigens begrijp ik nu zelf ook beter waarom sommige dingen eindeloos blijven liggen. Na het zien van de film jij ongetwijfeld ook.

New Power is het thema voor TEDx 2016.
Wat betekent dat voor jou?

De opkomst van het internet heeft veel veranderd. Informatie en kennis worden snel verspreid. Totaal anders dan in de tijd waarop ikzelf studeerde en dat is echt nog niet zo heel lang geleden 😉. Daardoor zie je dat technische en sociale ontwikkelingen nu veel sneller gaan. Over de snelheid van de technische ontwikkelingen maak ik me weinig zorgen, maar het is de vraag of iedereen op een ‘normale’ wijze met de overload aan en toegang tot informatie weet om te gaan. Maar ja, ik ben dan ook een ‘techneut’.

 

Meer favoriete TED-talks van collega's van Aan Zee lees je hier:
Waarom dikke bonussen niet werken 
In 30 dagen weet je alles 
Wat een non-profit van Coca Cola leert
> Perceptie manage je met service design 



Reageren op de blogpost, bijvoorbeeld met je eigen TED-talk-tip, doe je onderaan de pagina. Don't be shy!

Read More

Topics: agile, tedx, michiel daalmans, new power, tedtalk, Kees Schouten

Maak succes voorspelbaar

Posted by Steven De Bruijne on 5 november

Op de NOV-borrel van vrijdag 14 oktober presenteerden we het nieuwe Aan Zee. Onder meer stonden we stil bij onze focus op agile marketing, waarbij je met kleine experimenten structureel aan betere resultaten werkt. Nu kun jij dat ook ervaren.

Tijdens de presentatie gaven we een  voorbeeld van Hop for Her, een internetonderneming die overgang voor vrouwen verlicht met een duopreparaat. Door continu te proberen, te leren en te optimaliseren hebben we het product stapsgewijs levensvatbaar en succesvol gemaakt. Een mooie reis waar we eerder het openhartige blog Hop of Flop over hebben geschreven. Handig om te lezen als je meer gevoel bij agile marketing wilt hebben.

Samenwerking met CopyRobin

Een belangrijke tool bij agile marketing is content. Als bureau kun je onmogelijk voor iedere klant de juiste expertise in huis hebben om tekst, beeld en animatie relevant én aantrekkelijk te maken. Daarom werkt Aan Zee steeds vaker met externe content partners. Een mooi voorbeeld is CopyRobin van Eric van Hall uit Noordwijk.

Samen met CopyRobin doen we jou als NOV-lid een exclusieve aanbieding die je in staat stelt om experimenteel én zinvol met agile marketing aan de slag te gaan.

Samen met jou worden we slimmer en beter


Heb je het gevoel dat je marketing beter kan?

Wil jij ontdekken of agile marketing iets voor jou is? Dan zit er maar één ding op: Just do it! Ga het op kleine schaal proberen en leer of en hoe het kan bijdragen aan het behalen van jouw doelstellingen. Dat kunnen er meerdere zijn:

  • Nieuwe leads en klanten werven
  • Beter vindbaar op Google worden
  • Merkbekendheid vergroten
  • Autoriteit en expertise uitstralen
  • Personeel werven
  • Weten wat klanten van je bedrijf vinden
  • Meer betrokkenheid op social media (likes, deelacties en reacties)
  • Klanten en prospects informeren
  • Resultaat van marketing beter kunnen meten
  • Geld besparen op kostbare traditionele reclame
  • Marketing zoveel mogelijk uitbesteden

Social media campagne

Dit actieaanbod is geldig tot eind februari 2017 en beperkt zich tot het social media domein, bestaande uit kanalen als Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en je eigen website of blog. Let wel, agile marketing beperkt zich niet tot social media. Maar toch zien we het als een ideaal podium om te starten met deze nieuwe vorm van marketing.

  • Je kunt er snel mee aan de slag
  • Kan er heel goed je doelgroep targetten
  • Investeringskosten zijn doorgaans laag
  • Resultaten zijn goed meetbaar

Ga je in op deze aanbieding committeer jij je aan 4 weken campagne voeren, want dat heb je minimaal nodig om te doorgronden wat je er mee kunt en wat je er voor moet doen.

25% korting op de fee van Aan Zee en CopyRobin

Omdat geen bedrijf hetzelfde is, en budgettaire mogelijkheden verschillen, bepalen we samen wat je in die maand wilt investeren. Op de fee van Aan Zee en CopyRobin krijg je 4 weken lang 25% korting. Eventuele mediakosten berekenen we tegen kostprijs. 


Concreet voorbeeld

Een hotelrestaurant heeft een lage bezettingsgraad in de winter. Binnen een straal van 20 km wil het de mogelijkheden voor zaalverhuur, longstay en vergaderarrangementen onder de aandacht brengen.

  • Redactievergadering
  • 10 blogartikelen van elk 400 woorden
  • 12 Facebook posts (copy en beeld)
  • 8 Facebook advertenties (4 x A/B tests, copy en beeld)
  • 12 LinkedIn posts (copy en beeld)
  • 8 LinkedIn advertenties (4 x A/B tests, copy en beeld)
  • Analyse door performance marketeer t.b.v. verbeterpunten

Normaal € 800
voor NOV-leden € 600

NB: Als mediabudget is maximaal 75 euro per week gereserveerd



Durf je het aan?

Waag in elk geval de eerste stap en vul onze vragenlijst in. Je zit dan nog nergens aan vast, hooguit aan een belletje of mailtje vanuit onze kant.

Naar vragenlijst


Reageren op deze actie? Doe het onderaan deze pagina. Don't be shy!

Read More

Topics: agile marketing, agile, steven de bruijne, eric van hall, social media, Noordwijk, NOV, campagne

#TEDXAMS: Wat een non-profit van coca-cola leert

Posted by Michiel Daalmans on 31 oktober

Aan Zee is sponsor van TEDx Amsterdam 2016 en ontwikkelt de event app. In ruil daarvoor krijgen we wat glorie, maar stiekem belangrijker: Er mogen 6 Aan Zee'ers naar het evenement. Maar wat is eigenlijk hun favoriete TED-talk? Marije de Jager is aan de beurt.




Over Marije de Jager
Wat Marije doet, doet ze goed. Als je beseft hoeveel ze doet en gedaan heeft, dan begrijp je wel waarom Miss M. most wanted is bij haar online gedreven klanten. Haar geheim is haar vurig hart. Dat volgt ze van jongs af aan en het brengt haar continu over de grenzen van haar comfort zone. Want uiteindelijk is de plek waar ze leert de plek waar zij zich thuis voelt.


 

Marije, wat is je favoriete talk?

Ik heb meerdere favoriete talks. Voor mij persoonlijk is de talk van Marc de Hond bijvoorbeeld erg inspirerend. Over tegenslag overwinnen en door gaan met je leven. Zakelijk komt één TED-talk heel vaak ter sprake. Als ik voor Aan Zee met klanten om tafel zit, is dat de talk van Melinda Gates op een TEDxChange bijeenkomst. Voor deze gelegenheid is dat mijn favoriete talk: 'Wat non-profit organisaties van Coca-Cola kunnen leren'.

Maybe the coco-cola model could work for distributing health care, vaccinations, sanitation, even condoms ...

Waarom deze TED-talk?

Op TEDxChange doet Melinda Gates nogal provocerende uitspraken over non-profitorganisaties door bedrijven zoals Coca-Cola tot voorbeeld te stellen. Hun betrokken, wereldwijde netwerk van marketeers en distributeurs zorgt ervoor dat elk afgelegen dorp een cola wil - en kan - krijgen. Waarom zou dit ook niet werken voor condooms, sanitaire voorzieningen en vaccinaties?

“We make one fundamental mistake. We think that if people need something, we don’t have to make them want that.”

Als non-profits meer naar commerciële bedrijven zouden kijken en wat ze zien zouden omzetten naar het goede doel, zou dat echt verrassende resultaten opleveren. Een goede merkbeleving, de juiste marketingmix. Als we dan ook nog gaan meten en bijsturen wat wel en niet resultaat oplevert, zou de non-profitsector daar sterker en effectiever van kunnen worden.

Marketing en verantwoorden waarom je geld wilt uitgeven om je als goed doel op de kaart te zetten, zijn nog steeds een beetje vieze begrippen.

Er komt een omslag van alleen maar consumeren en verteren naar teruggeven en zorgen. Daar gaat meer geld aan uitgegeven worden. Maar de consument moet dan wel eerst weten wat je als organisatie doet en hoe je dat doet. En dat is dan weer marketing...

Wat doe jij persoonlijk met de talk van Gates?

Ik heb de drang om goed te doen. Ik werk veel met non-profitorganisaties; persoonlijk en vanuit Aan Zee. Voor mijn werk blijven veel van deze trajecten beperkt tot het ontwikkelen van een website met een module om een donatie te doen. Ik vind het een uitdaging om binnen die kaders bij non-profits een mooi eindproduct op te leveren. Maar ik denk dat er nog zoveel meer te behalen valt.

Je leest het in de krant ook: mensen zijn 'geefmoe'. Maar als je je service op de juiste manier inricht, dan kan je gever en ontvanger op een hele mooie manier aan elkaar verbinden. “We have to make them want that.” Hopelijk komt non-profit dan ooit uit het hoekje waar geld verdienen not done is. Want met dat verdiende geld kunnen hele mooie dingen worden gedaan.

New Power is het thema voor TEDx 2016.
Wat betekent dat voor jou?

Mensen! Samen mooie dingen maken. Als je echt uit je hart spreekt, kan je het verschil maken. Je ziet hele mooi dingen ontstaan in de wereld. Het nieuws vertelt vooral de negatieve dingen die er gebeuren. Ik geloof dat er een andere stroming is, die door samen te werken en samen te zijn hele andere krachten doet ontwaken. Niet alleen maar om het grote geld binnen te harken, maar om echt iets goed te doen. Om terug te geven en te zorgen voor elkaar.

Meer favoriete TED-talks van collega's van Aan Zee lees je hier:
Instant gratification monkeys rule
Waarom dikke bonussen niet werken
In 30 dagen weet je alles
> Perceptie manage je met service design 



Reageren op de blogpost, bijvoorbeeld met je eigen TED-talk-tip, doe je onderaan de pagina. Don't be shy!

Read More

Topics: tedx, michiel daalmans, new power, tedtalk, Melinda Gates, Marije de Jager

#TEDXAMS: Waarom dikke bonussen niet werken

Posted by Michiel Daalmans on 28 oktober

Aan Zee is sponsor van TEDx Amsterdam 2016 en ontwikkelt de event app. In ruil daarvoor krijgen we wat glorie, maar stiekem belangrijker: Er mogen 6 Aan Zee'ers naar het evenement. Maar wat is eigenlijk hun favoriete TED-talk? Steven de Bruijne is aan de beurt.




Over Steven de Bruijne
Steven is copywriter en creatief directeur. Had hij het ooit voor het zeggen, heeft hij nu niets meer te vertellen. Niets meer dan een ieder in zijn team. Heeft hij het zelf naar gemaakt met zijn nieuwe religie. Steven gelooft in co-creatie. Vergeet de briefing, hij wil weten wat er tussen de regels staat. Dat is met geen pen te beschrijven, zelfs niet voor een copywriter.


 

Steven, wat is je favoriete talk?

Denk dat het 'The puzzle of motivation' van Dan Pink moet zijn. Net als ik maakte hij de volstrekt ongemotiveerde keuze om rechten te gaan studeren ;-). De talk werd me aangeraden door een vriend van me - Roel Seegers - die bij Aan Zee werkte maar is weggegaan. Na het zien van deze TED-talk begreep ik nog beter waarom.

Aan Zee voldeed voor een groot deel aan zijn idealen, maar één van de drie puzzelstukken waar Dan Pink over spreekt, paste onvoldoende: Mastery. Dat is heel persoonlijk. Bij ons werd Roel door zijn kennis steeds meer de strateeg, terwijl hij het liefst ook binnen een bedrijf hands-on aan de slag wilde om daar organisatiebreed een complete agile cultuur te kweken. En dat doet hij nu bij een klant van ons: Portland. 

"There is a mismatch between what science knows and what business does"

Waarom deze TED-talk?

Waarom nu deze TED-talk, is wellicht een betere vraag. Omdat de talk op dit moment veel voor me betekent. Omdat ik mezelf daardoor beter snap. Ik begrijp nu waarom ik zo gelukkig ben in mijn werk. Ik ben gemotiveerd tot op het bot en heb de vrijheid om eigen keuzes te maken. Voor mijn gevoel groei ik elke dag omdat ik leer van collega's en klanten. Daarbij ben ik gefocust en heb een helder doel: Aan Zee moet een great place to work zijn en blijven; voor iedereen die bij ons werkt. De klant dus inbegrepen.

De bakens die Dan Pink aanwijst 'autonomy, mastery en purpose' helpen me navigeren op een reis zonder eindbestemming: Een great place to work is een relatief begrip waarbij de kaders continu verschuiven. Wat wel van vaste waarde is, en verankerd ligt in ons DNA, is creativiteit. Ons bureau is doorspekt met vrije denkers die beter presteren naar mate de intrinsieke motivatie groeit. We hebben het ooit op de Amerikaanse manier geprobeerd: Bonussen. Het heeft ons helemaal niets gebracht. Hooguit teleurstellingen als de bonus uitbleef.

Bij Aan Zee zijn we hard bezig om de intrinsieke motivatie te vergroten door processen in te richten die aan de ene kant houvast bieden, maar aan de andere kant ruimte geven om te experimenteren en te groeien; als individu en als team. Hoewel nog verre van perfect, lukt dat steeds beter. Een veelzeggend voorbeeld is dat scrumteams zelf de processen verfijnen en hun werk leuker maken. Laatst nog met het inbouwen van een speels element in het scrumproces: Het Pizza-risico. Aan de muur hangt een poster waarop dagelijks met een magneet wordt aangegeven hoe groot de kans is dat er moet worden overgewerkt omdat de afgegeven commitment in het gedrang komt. What's for dinner? Juist: Pizza.

Wat doe jij persoonlijk met de talk van Pink?

Ik ben bezig om 'autonomy, mastery en purpose' naar KPI's te vertalen en ze meetbaar te maken. Zo houden we continu een vinger aan de pols die de intrinsieke motivatie weergeeft. Zo'n talk is mooi, maar wil je weten of het gedachtegoed werkt, dan wil je over social driven statistieken beschikken die dat bewijzen.

New Power is het thema voor TEDx 2016.
Wat betekent dat voor jou?

Deze vraag werd me ook gesteld bij de partner meeting, het pre-event. Als ik het me goed herinner was dit mijn antwoord: 

Using new technnology collectively to do what's right.

Ik hoop dat nieuwe technologieën nieuwe kracht geven aan de kleine man die zich kan verenigen om bestaande machtstructuren omver te werpen en de wereld eerlijker te maken. Mijn angst is dat technologie de machtigen nog machtiger maakt. Ik ben benieuwd welke kant het opgaat, maar ben optimitisch. Ik vrees onmetelijk optimistisch.  

Meer favoriete TED-talks van collega's van Aan Zee lees je hier:
Instant gratification monkeys rule

In 30 dagen weet je alles 
Wat een non-profit van Coca Cola leert
> Perceptie manage je met service design 



Reageren op de blogpost, bijvoorbeeld met je eigen TED-talk-tip, doe je onderaan de pagina. Don't be shy!

Read More

Topics: agile, tedx, michiel daalmans, new power, tedtalk, steven de bruijne

#TEDXAMS: In 30 dagen weet je alles

Posted by Michiel Daalmans on 19 oktober

Aan Zee is sponsor van TEDx Amsterdam 2016 en ontwikkelt de event app. In ruil daarvoor krijgen we wat glorie, maar stiekem belangrijker: Er mogen 6 Aan Zee'ers naar het evenement. Maar wat is eigenlijk hun favoriete TED-talk? René Hendriks trapt af.



Over René Hendriks
Wat voor een man ben je als je liever gaat winkelen dan je vriendin. Dan ben je een gepassioneerde retailman die altijd op zoek is naar inspiratie en nieuwe ideeën. Het mooie is, René brengt ze ook in de praktijk. Daar heeft hij een vast recept voor: een cocktail van enthousiasme en energie. Als je krijgt wat je geeft, en werkt bij het co-creatiebureau van Nederland, dan kun je bergen verzetten.


 

René, wat is je favoriete talk?

Poeh. Ik heb vele favoriete TED-talks, zie dan maar eens jouw absolute favoriet te selecteren. Dat valt niet mee. Maar goed, als je me dwingt om te moeten kiezen, ga ik voor deze: Try something new for 30 days (Matt Cutts).

"Is there something you've always meant to do, wanted to do, but just ... haven't? Matt Cutts suggests: Try it for 30 days. This short, lighthearted talk offers a neat way to think about setting and achieving goals."

Waarom deze TED-talk?

Naast inspirerend - maar dat zijn ze eigenlijk allemaal - is die van Matt Cutts vooral ook activerend. Feitelijk word je aangespoord om alles wat je in je leven nog zou willen doen, daadwerkelijk te gaan doen. Of in ieder geval één keer in je leven 30 dagen te proberen.

En die termijn van 30 dagen is de truc. Want de meeste plannen sneuvelen bij het idee dat je dit moet volhouden voor succes. Stoppen is falen. En dat wil niemand. Door het klein en overzichtelijk te maken, door een periode van 30 dagen te kiezen (en niet voor altijd), wordt het haalbaar om te proberen. En, blijkt uit onderzoek: die periode van 30 dagen is voldoende om jezelf binnen een discipline te ontwikkelen en te ontdekken of je er talent voor hebt. En dus na die 30 dagen doorgaat. Uit plezier. 

De gesuggereerde aanpak van Matt Cutts is feitelijk 'agile'. En dat spreekt ons als Agile Marketing club natuurlijk enorm aan! Van proberen kun je leren. En je ontdekt dat je binnen 30 dagen veel meer kunt realiseren dan je vooraf voor mogelijk houdt. Just do it! En bevalt het niet na 30 dagen, ga je gewoon iets anders doen. Bevalt het wel, kan het leiden tot structurele gedragsverandering. En dat is waar het in ons vak vaak om draait. 

Net zoals het eenvoudig en beknopt overbrengen van een pakkende boodschap. De 'beperkte' lengte van deze Talk (nog geen 3,5 minuut) is wat mij betreft illustratief voor goede communicatie. 

Wat waren jouw '30 day challenges'?

Ik heb 30 dagen geprobeerd om te werken aan mijn buikspieren. Hoe heette dat ook alweer. Oh, ja: planking! Nee. Dat heb ik niet volgehouden ;-) Maar goed, niet alle challenges hoeven natuurlijk groots te zijn. Wat ik ook probeerde - met blijvend succes - was het stoppen met suiker in mijn koffie. Dat is wel gelukt. 

New Power is het thema voor TEDx 2016.
Wat betekent dat voor jou?

Het is natuurlijk een breed invulbaar begrip. Maar dat we in een wereld leven, waarin we nieuwe krachten ontdekken, letterlijk of figuurlijk, is evident. Ben vooral benieuwd naar de verschillende sprekers hierover. En over NewPower gesproken, ik moet hoognodig weer aan de slag met het trainen van mijn 'sixpack'. Laat ik hier de komende 30 dagen maar eens voor reserveren!  

Meer favoriete TED-talks van collega's van Aan Zee lees je hier:
Instant gratification monkeys rule 
Waarom dikke bonussen niet werken 
Wat een non-profit van Coca Cola leert
> Perceptie manage je met service design 



Reageren op de blogpost, bijvoorbeeld met je eigen TED-talk-tip, doe je onderaan de pagina. Don't be shy!

Read More

Topics: agile, tedx, michiel daalmans, new power, tedtalk, rené hendriks

Lehman Brothers bedankt

Posted by Steven De Bruijne on 29 september

Het is 8 jaar geleden dat de bank Lehman Brothers ineenstortte. Dit luidde een wereldwijde crisis in die ook Aan Zee hard raakte.

Achteraf heb ik het gevoel dat onze crisis al eerder sluimerde. Ons bureau dat barst van creatief talent was lui geworden. Begrijp me goed, niet lui in de zin van niet hard werken. Want hard werken hebben we altijd gedaan. Zo hebben we jarenlang het verschil gemaakt voor onze klanten. Het woord ‘nee’, kwam niet in ons vocabulaire voor.

Read More

Topics: co-creatie, agile marketing, Service Design, Smart Studio

Anna en Eva zijn een mooi stel

Posted by Anna Oroschin on 17 juni

“Ik ben nooit met tegenzin de bus in gestapt.”

September 2015 begon ik aan een meewerkstage Aan Zee. Vanaf dag één voelde ik mij op mijn plek; ’s middags wandelen langs de boulevard van Noordwijk, een werkplek met uitzicht op zee en gemotiveerde collega’s met een gezonde portie humor.

De eerste maanden liep ik mee met René Hendriks, ging naar afspraken en hielp waar ik kon. Binnen no-time kreeg ik afwisselende en uitdagende verantwoordelijkheden zoals: helpen bij evenement ‘Retail. Wat nu?’, het bijwonen en notuleren van vergaderingen, tot het maken van een website voor shoppen in Noordwijk.

Na ongeveer 3 maanden stelde Marvin Fles voor dat ik kon meewerken met een project. Zijn eerste opmerking: “Het klinkt misschien niet als het meest interessante onderwerp voor jouw leeftijd. Maar ik denk dat je het wel erg gaaf vindt!”. Het onderwerp was “de overgang”. Of ik kon helpen bij de lancering en het levensvatbaar maken van een product dat overgangsverschijnselen vermindert:, “Hop for Her”.

Hoppa: Dat was in de pocket. Hoe leuk kan je stage worden?! De maanden daaropvolgend bestonden onder andere uit content meetings, het maken van websites, het onderhouden van de Facebook-pagina, het bijhouden van het aantal verkopen, en vergaderingen voor nieuwe ideeën. Ik vond het zó leuk dat ik het merk steeds beter leerde aanvoelen en een enorme klik met Eva kreeg. 

Naar mate het einde van mijn meewerkstage in zicht kwam, druppelden de eerste verkopen binnen. A nice reward! Ik vond het dan ook jammer om op zoek te gaan naar een nieuw bedrijf om mijn afstudeerstage te doen. Bij het updaten van mijn CV werd de zoektocht door Marvin in de kiem gesmoord: “Wat ben jij aan het doen? Jij gaat helemaal niet weg hoor.” Wat misschien begon als grap, werd al snel serieuzer. Na het houden van een aantal gesprekken over de invulling van mijn scriptie kwamen we tot de conclusie dat ik deze “Hop for Her” gerelateerd zou kunnen schrijven.

Februari jongstleden startte ik met schrijven. Mijn scriptie moest tot nieuwe communicatie-ideeën voor Hop for Her leiden, verpakt in een marketingcommunicatieplan.

De basis van dit plan was het onderzoeken van ideale klant. Het onderzoek verdeelde ik in vier delen: het vaststellen van de mate van de betrokkenheid, de belangrijkste waarden en betekenissen, het keuzeproces en de mening over de website. Daarnaast onderzocht ik de concurrentie en gaf ik invulling aan de fase van de product- en merklevenscyclus.

Na uitvoering van het onderzoek was het tijd om de doelgroep, doelstellingen en strategie te definiëren. Ik heb in eerste instantie een zo breed mogelijk inzetbare mix van instrumenten en media geselecteerd. De daaruit gekomen acties verwerkte ik in een planning met daarbij behorend budget en evaluatie.

De scriptie is inmiddels ingeleverd en ik ben blij dat ik een steentje heb kunnen bijdragen aan het introduceren van dit mooie product op de Nederlandse markt. “Hop for Her “ is 100% natuurlijk, discreet, innovatief en vrouwelijk vormgegeven. Maar daarnaast werkt het dus ook nog eens écht voor de meerderheid van de vrouwen tegen overgangsklachten. Een succesvol communicatieplan kan niet zonder goed product. Anders is het succes van korte duur.

Nu, terugkijkend op de afgelopen 10 maanden, ben ik blij dat ik aan boord mocht zijn. Ik hou van studeren, maar uiteindelijk valt alles op z'n plaats in de praktijk. Learning by doing, heet dat. Ik heb met de meest 'creative wonders' mogen samenwerken, alle ruimte gekregen om mijzelf te ontwikkelen, veel geleerd van ontzettend veel verschillende onderwerpen. En ook niet geheel onbelangrijk: ik ben nooit met tegenzin de bus in gestapt.

Read More

Topics: co-creatie, hop for her, Aan Zee, stage

Wendbaar met agile marketing

Posted by Roel Seegers on 18 februari

“Reageren op veranderingen, of werken volgens een vast plan?"

Grote kans dat ook in jouw organisatie een marketingplan is opgesteld, voor heel 2016. Missie, visie, doelen, SWOT, kanalen, budgetverdeling... de hele rambam. Op zich is daar helemaal niets mis mee. Maar stel nu dat de online vindbaarheid van je bedrijf of producten een essentieel onderdeel van je plan vormt. Weet dan dat Google er alles aan doet om gebruikers de meest relevante zoekresultaten te tonen, op een zo snel mogelijk wijze, zonder dat het daarbij rekening houdt met jouw plan (of van wie dan ook).

Read More

Topics: co-creatie, scrum, agile marketing

Hop of flop?

Posted by Steven De Bruijne on 27 november

– Dit blog lees je in 5 minuten

Je hebt een briljant idee voor een eigen internettoko. In je hoofd is het schaalbare businessplan in 10 minuten rond en het geld klotst al over de plinten. Heimelijk fantaseer je er op los. Je gaat je huis verbouwen, hypotheekvrij maken, de toekomst borgen voor je kinderen. Even later sta je in gedachten met de big boys op Ibiza, ben je aan het partyen in de Pacha, heb je een dikke Maserati onder je kont en een protserige boot in het water.

Read More

Topics: co-creatie, hop for her

Hoe gewoon bijzonder wordt

Posted by Steven De Bruijne on 12 november

Zelfstandige tankhouders gaan een David-Goliath gevecht aan met de grote oliemaatschappijen en willen een ander en eigen geluid laten horen onder de merknaam Peut: Rebels, no-nonsense en oer-Nederlands. De eerste vestiging van Peut is vrijdag 7 november in Moordrecht geopend.

Read More

A/B-testing, een haat / liefde-relatie

Posted by Bart van den Biezen on 10 april

A/B-testing stuurt onze dagelijkse ontwerp keuzes. We bewijzen er statistisch mee wat goede en slechte ontwerp keuzes zijn: evidence-based design. Een krachtig middel en verplichte kost, maar steeds vaker zie ik dat A/B-testing de vooruitgang tegenwerkt. A/B-testing stuurt je de verkeerde kant op voordat je er erg in hebt. We laten ons leiden door getallen en niet door de gedachten achter die getallen. Op deze manier laten statistieken geen ruimte voor afwijkende ideeën, ideeën die verder gaan en op de lange termijn een beter resultaat leveren.

Read More

Een menselijke dialoog

Posted by Bart van den Biezen on 12 maart

Gisteren bestelde ik een cadeau voor een vriendin. De website was niet geschikt voor mobiel. Vraag me niet waarom, maar ik deed toch de bestelling met m’n telefoon op de bank, terwijl de laptop op tafel stond.

Een opmerking van een klant op m’n werk. Nu al neemt mobiel in enkele landen het internetverkeer van de vertrouwde desktop over. Nog even en dit geldt wereldwijd. Het aantal uren dat we een mobiel apparaat gebruiken, inclusief voor spelletjes, is in ieder geval al een stuk groter dan het aantal uren dat we achter ons bureau zitten. Bedrijven die nog niet adaptief of mobiel zijn, moeten zich flink zorgen maken.

Read More

Topics: usability

Co-creatie met je relatie

Posted by Steven De Bruijne on 19 februari

Liefdesrelaties. In het begin is alles spannend. Je hebt zin, je hebt energie, maakt plannen en onderneemt. Alles is nieuw en voelt goed. Maar ongemerkt komt die sluipmoordenaar: routine. Voor je het weet, leef je volgens vaste patronen en neemt sleur de overhand. Natuurlijk zien we het, maar grijpen naar the usual suspects om er weer een feest te maken. We gaan wandelen, fietsen, Netflixen, naar de bioscoop, winkelen, uit eten, kijken elkaar aan en praten over dezelfde triviale dingen. De stilte spreekt nog vaak het meest. Het begin van het einde?

Kijk naar je organisatie en de relaties die belangrijk voor je zijn. Je ziet de parallellen. Hoe vaak roep je in overleg dat je relaties aandacht moeten krijgen? Maar zeg nou zelf, ben je nog in staat ze te verrassen?

Read More

Content en user interface, een liefdesverhaal

Posted by Bart van den Biezen on 16 november

Ja, het kan beter. Voor een webshop ontwerp ik voor de zoveelste keer een filter: een lange lijst met mogelijkheden waarmee de gebruiker het aantal producten vermindert tot wat voor hem interessant is.

Read More

In één of twee dagen 2014 op de rit

Posted by Hugo de Bruijne on 12 november

Co-creatie leidt tot verbluffende resultaten

Aan Zee staat voor co-creatie. Dit wil zeggen dat de klant van begin tot eind deel uit maakt van het creërend team. Samen geven we richting en samen komen we tot de beste ideeën én resultaten. Rond een vraagstuk, bijvoorbeeld het invullen van een communicatiejaarkalender, wordt een team gevormd. Ideeën die op tafel komen worden direct tot leven gebracht en verkeerde afslagen worden tijdig gekeerd. De resultaten zijn verbluffend. In één of twee dagen bereiken we doelen waar via de traditionele werkwijze weken over wordt gedaan. Co-creatie is effectiever, efficiënter, beter en geeft je plezier en energie.

Read More

Wehkamp loopt geld mis!

Posted by Marvin Fles on 3 november

Aan Zee voert een usability onderzoek uit op de grootste e-commerce websites van Nederland. Uit de eerste resultaten blijkt dat Wehkamp geld laat liggen.

Read More

Jquery is niet de heilige graal

Posted by Jelle Kralt on 20 oktober

Onlangs nam ik een aantal jQuery-plugins door en realiseerde me dat veel ontwikkelaars te veel leunen op jQuery. Een slechte ontwikkeling, dit gaat op de lange termijn tegen je werken.

Read More

Pitchpijn

Posted by Marvin Fles on 19 oktober

Auw... Bam! Daar lag het dan. Thuis op de deurmat. In koeienletters. Week 38 van Adformatie van 20 september 2013. In chocoladeletters: Pitchpijn. Dat nog eens onderstreept met een dramatische subtitel: Bureaus en consultants luiden noodklok over pitchklimaat. Verderop in het blad maar liefst zes pagina’s om stil te staan bij het vermaledijde pitchen in de Nederlandse reclamewereld. De branchevereniging (VEA) komt met een splinternieuwe pitchcode om de adverteerders er nog eens op te wijzen dat een pitch toch echt geen beautycontest kan en mag zijn... Gezellig... !!

Read More

Foute user interfaces

Posted by Bart van den Biezen on 19 september

Het stroomt nieuwe mogelijkheden voor het web die nieuwe trends en hypes mogelijk maken. Iconen zijn daar een goed voorbeeld van. Na de geboorte van Apple’s iPhone zie je opeens overal iconen verschijnen. Apple gebruikt iconen in plaats van labels om zo ruimte te besparen op de kleine schermen. Je ziet dat ontwerpers die overnemen, en dat is ook meteen het probleem. Onbewust koppelen ze het gebruik van iconen aan de gebruiksvriendelijkheid van Apple’s iOS. Hierna verschijnen meerdere online tools om iconen in fonts te plaatsen, wat het toepassen ervan nog makkelijker maakt.

Read More

De illusie, ons gevoel, van snelheid is dè snelheid

Posted by Bart van den Biezen on 17 september

We zijn allemaal geobsedeerd door snelheid. Bij de lancering van nieuwe software of hardware zoals de iPhone raken we niet uitgepraat over de performance. Snelheid van user interfaces is dan ook één van de belangrijkste factoren voor gebruiksvriendelijkheid en de daarbij behorende conversie. Één seconde extra vertraging op je website kan je 7% conversiedaling kosten.

Read More

Bron van inspiratie september

Posted by Patrick Dexel on 8 september

Goed werk heeft goede inspiratie nodig. Een idee komt zelden vanzelf. Veel ideeën ontstaan vaak uit een combinatie van allerlei impulsen uit het onbewuste geheugen. Gewoon goed om je heen kijken (en ook echt dingen zien!) is dus belangrijk in ons vak. Maar het loont ook om iedere dag, doelgericht op het web te zoeken naar inspiratie. Met deze blog deel ik graag het beste wat ik ben tegengekomen, verdeeld per onderwerp.

Read More

Megamenu werkt averechts

Posted by Bart van den Biezen on 31 juli

Op dit moment zit ik midden in een SCRUM-project met een grote klant van ons. We gaan een belangrijk onderdeel compleet anders aanpakken: de megamenu’s. Die verwijderen we. Een megamenu is een zeer groot menu en verwijst naar verschillende niveau’s in de website­structuur. Je ziet ze zo nu en dan als je de navigatiebalk van een website gebruikt. Webshops van de Bijenkorf en Zalando gebruiken het. Een aantal klanten en ontwerpers vinden het geweldig: Kan ik lekker snel naar dieper gelegen webpagina’s komen. En dat is nou precies de verkeerde gedachte, het is namelijk niet de gedachte van de gebruiker. De gebruiker wil in de eerste plaats zekerheid, daarna pas snelheid.

Read More

Co-creatie: sneller, beter, goedkoper én leuker.

Posted by Steven De Bruijne on 20 juli

“Als het aan mij ligt, wordt Aan Zee het co-creatiebureau van Nederland. De werkwijze is ons op ’t lijf geschreven en maakt de klant gelukkig. Co-creatie werkt beter, sneller, goedkoper én leuker.” Steven de Bruijne

Van co-creatie naar co-prestatie

Hoe maak je een merk? In de eerste plaats heeft een merk een gezicht nodig, een onvervreemdbare identiteit. Dit impliceert onder meer een logo, huisstijlkleuren, een bijzonder lettertype, specifieke tone of voice en een eigen fotografie- of illustratiestijl.

Vertel een verhaal

 



Heel belangrijk, een merk vertelt waar het in gelooft en waar het voor staat. Simpelweg omdat een mens geen informatie onthoudt, maar betekenis. Hoe meer je tot de verbeelding spreekt met relevante en geïllustreerde content, hoe beter jouw doelgroep je verhaal oppakt en daadwerkelijk gaat doorvertellen.

 

Wees consequent

Het is een uitdaging op zich om je doelgroep te bereiken. Ze komt niet vanzelf. Dat vuurtje moet je aanwakkeren, waarbij alle middelen die je inzet en alle functionaliteiten die je ontwikkelt samen één geheel vormen. En één verhaal vertellen. Daarom noemen ze storytelling ook wel storybuilding.

Het belang van regie

Communicatie kent vele vormen en verlangt samenwerking van diverse expertises. De vraag is hoe je de regie houdt als je met verschillende partijen samenwerkt. Ga je ze individueel briefen? Wat als jij je bedenkt, ga je dan al die partijen bijsturen? En wat als er fouten ontstaan, planningen niet worden gehaald of kosten uit de hand lopen? Precies. Dan wijzen alle partijen naar elkaar.

Daarom co-creatie

 


Bij co-creatie maakt de klant deel uit van het team van experts dat samen aan oplossingen werkt. Deze aanpak zorgt voor begrip waardoor iedereen vanuit actuele focus ontwikkelt. Het resultaat is meer snelheid, betere communicatie en minder kosten. Er is geen enkele vorm van overhead.

 

Ook leuker

Voor ons is plezier de drijvende kracht achter prestatie. Wat dat betreft zit je goed Aan Zee, hoog op het duin met het strand en onze blue ocean voor de deur. Nieuwsgierig geworden over co-creatie? Zo doen we het.

Read More

Misbruik persona's

Posted by Bart van den Biezen on 30 april

Nog steeds loop ik tegen dezelfde usabilitytechnieken aan in nieuwe boeken en artikelen. De persona is daar een mooi voorbeeld van. Alan Cooper heeft het in 2004 geïntroduceerd in zijn boek ‘The Inmates are Running the Asylum’. De persona is een hypothetische gebruiker. Geen statistiekenlijstje dat een doelgroep beschrijft. Nee, het is een personificatie van die doelgroep met een eigen naam en gezicht.

Read More

Bij voorkeur scrum

Posted by Paul Vettewinkel on 30 maart

Een groep met alleen senior-professionals is geen garantie voor een goed eindproduct of een adequate kostenbeheersing. Een goede werkwijze kan dat wel zijn. Dat is precies waarom de, voor onze opdrachtgevers, relatief onbekende werkwijze scrum zo aan populariteit wint (figuur 1). Scrum stelt de opdrachtgever in staat om een goed eindproduct krijgen en de kosten volledig te beheersen. Klinkt bijzonder, en dat is het ook. Eén van de hoekstenen waar Scrum op leunt is dat de opdrachtgever teamlid is. Hij zit dagelijks aan tafel met ontwikkelaars en ontwerpers en dus niet op afstand. De traditionele manier van ontwikkelen, de ‘waterval werkwijze’, is een soort estafette-race, waarbij de competenties elkaar opvolgen. De interactie ontwerper geeft het stokje door aan de visueel ontwerper en hij op zijn beurt weer aan de front-end programmeur enzovoort, tot de eindstreep is bereikt. Deze werkwijze is in mijn ogen een verlies/verlies propositie, en in deze blog zal ik aan de hand van zes belangrijke thema’s toelichten waarom ik scrum voor grote projecten beter vind.

Read More

Vooruitzien is verdienen

Posted by René Hendriks on 15 maart

Mobile Marketing gaat een grote vlucht nemen. Omdat het meegroeit in de slipstream van nieuwe technologie, weet je dat het heel snel gaat. Een aanzwellende hoeveelheid aanbieders gaat zich melden en zal een plek in het hart van de mobiele gebruiker willen veroveren Vooruitzien is verdienen; wie nu zaait, kan straks meer oogsten. Daarbij, hoe langer je wacht, hoe groter de investering om straks nog mee te kunnen doen.

Read More

Winkelen kan en moet aantrekkelijker

Posted by René Hendriks on 30 november

Er verandert veel in het retaillandschap. Een gesprek met René Hendriks, de nieuwe aanwinst Aan Zee, over de toekomst van winkelen, de noodzaak van cross channel retail en de nieuwe trends in retail. Consumenten gebruiken dagelijks verschillende kanalen om zich te oriënteren, te zoeken en te vergelijken. Als je het nu als retailer goed aanpakt en ervoor zorgt dat je ook in alle kanalen actief bent, kunnen online en offline elkaar enorm versterken. De huidige consument wil altijd en overal kunnen kopen. Oftewel: cross channel shopping

Read More

Cookiewet

Posted by Bart van den Biezen on 30 augustus

Met een maximum straf van €450.000 handhaaft de OPTA de nieuwe cookiewet. Op 5 juni 2012 ging de wet in en vanaf 1 januari 2013 wil de OPTA deze wet ook handhaven. Wat houdt die wet nou in en hoe bang moeten we zijn?

Read More

Trouwe klanten belonen of nieuwe klanten werven?

Posted by Marvin Fles on 30 juli

Marketeers roepen om het hardst dat de periode van merkentrouw over is. Dat de consument steeds makkelijker switcht en overgevoelig is voor aanbiedingen. Zal wel een zogeheten self fulfilling prophecy zijn. Want we maken het de consument dan ook wel heel gemakkelijk. We vallen over elkaar heen met spectaculaire aanbiedingen en stapelen korting, op korting op korting.

Read More

Menu voor mobiele apparaten

Posted by Bart van den Biezen on 29 mei
Read More

Vier mythes over usability­onderzoek

Posted by Bart van den Biezen on 21 mei

Er bestaan allerlei misvattingen over usabilityonderzoek. Usabilityonderzoek zou te lang duren, te veel geld kosten of zelfs niet nodig zijn. Terwijl we keer op keer zien dat usabilityonderzoek juist essentieel is voor het uiteindelijke succes van een website. Ik ontkracht de vier belangrijkste mythes over usabilityonderzoek.

Read More

Acht tips voor uitvoeren usability­onderzoek

Posted by Bart van den Biezen on 30 april

Iedere website streeft naar conversie. Is het niet in keiharde euro's, dan zal informatie optimaal naar de bezoeker moeten worden ontsloten. Het behalen van doelstellingen vraagt om een gebruiksvriendelijke website. Hoe vriendelijker, hoe meer conversie. Hoe voorzie je mogelijke usabilityproblemen?

Read More

Verhoog conversie en verlaag kosten met usability

Posted by Bart van den Biezen on 16 april

Regelmatig tank ik bij een selfservice tankstation in Noordwijk. Mijn bankpas en pincode voer ik als eerste in. Hierna verschijnt er op het scherm een gele driehoek met een uitroepteken. Elke keer schrik ik van dit scherm. Terwijl het me juist probeert duidelijk te maken dat alles goed is ingevoerd. Een gele driehoek met uitroepteken betekent alarm of gevaar. Waarom de ontwerpers van het betaalapparaat dit icoon hebben gekozen is mij een raadsel. Veel beter is om deze bevestiging helemaal weg te laten en direct door te gaan naar het scherm waarop ik de brandstof kan kiezen.

Read More

Beginner noch expert

Posted by Bart van den Biezen on 10 maart

In een vorig artikel schreef ik hoe praktisch OmniGraffle is bij het maken van conceptschetsen van websites en applicaties. Sterk van OmniGraffle is de goedwerkende rasterfunctie. In dit artikel ga ik in op de twee smaken waarin OmniGraffle op de markt is, als ‘standaard’ en als ‘pro’. OmniGraffle is niet het enige softwarepakket dat in meerdere smaken op de markt komt, ook Microsoft Windows komt in verschillende gedaanten. Denk aan Windows Starter, Home of Pro. Waarom kiezen ontwerpers ervoor om meerdere uitgaven van hun pakketten in de markt te zetten? Een reden om dat juist niet te doen is dat het voeren van verschillende ‘niveau’-pakketuitgaven een indicatie is voor een slechte user interface of verkeerde marketing.

Read More

Een like is leuk! Maar ben je dat ook?

Posted by Marvin Fles on 7 maart

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Nee, dit is geen verhaal over social media. Natuurlijk zullen Twitter of Facebook wel even voorbijkomen maar het gaat om meer. Het gaat om een hoger doel. Om echt leuk gevonden te worden. "How to be awesome" in de woorden van marketing goeroe Scott Stratten. Stratten is Canadees, succesvol spreker en heeft een vermakelijk boek geschreven met als titel UnMarketing. Zijn boek en spreekbeurten bevatten een interessante boodschap: stop met marketing en zorg voor engagement met je doelgroep.

Read More

Social = business

Posted by Sophia Vos on 29 februari

Marketing en social media zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Via social media kan op een speelse manier een dialoog met de ontvanger worden aangegaan. Maar het inzetten van social media is niet iets wat je zonder visie moet opstarten. Het vergt actief beleid en onderhoud. Kennis van de verschillende kanalen is een must. Als je het goed doet, ontstaat er waardevol tweerichtingsverkeer met je doelgroepen. Via social media krijg je inzicht in de positie van zowel je eigen merk als dat van je concurrenten. Je ontdekt er de laatste trends en wordt geconfronteerd met positieve dan wel negatieve berichtgeving. Hier tijdig op inspelen kan voor een bedrijf of merk het verschil maken tussen succes of falen.

Read More

Knoei niet met broodkruimels

Posted by Bart van den Biezen on 14 februari

M’n ouders lazen vroeger vaak sprookjes voor, voordat ik ging slapen, zoals ’De Keizer en de Nachtegaal’ van Hans Christian Andersen en ‘Hans en Grietje’ van de gebroeders Grimm. Aan dat laatste sprookje moest ik sterk denken bij het voorbereiden van deze blog. Hans en Grietje laten in het donkere bos broodkruimels achter zich vallen om later de weg terug te kunnen vinden. Helaas aten de vogels de broodkruimels op. Voor de terugweg zitten Hans en Grietje diep in de problemen.

Read More

Vertellende folder verkoopt beter

Posted by Hugo de Bruijne on 30 januari

De kracht van het medium 'huis aan huis folder' blijft groot. Ondanks het feit dat wekelijks brievenbussen uitpuilen met schreeuwende folders blijkt het medium zeer effectief en zelfs hoog gewaardeerd (rapportcijfer 7,3). Meer dan ooit is de Nederlander op zoek naar aanbiedingen (48%). Gemiddeld wordt er ruim 47 minuten aandacht aan besteedt en bijna zeven op de tien mensen zouden de folder missen als die niet meer in de bus valt. Een folder zet vooral aan tot winkelbezoek (92%), er is zelfs een dalende trend te zien als het gaat om het bezoeken van een website (51%). Dat laatste verbaast me niet, omdat folders zich hier nog niet echt op richten.

Read More

Tover die wizards weg

Posted by Bart van den Biezen on 29 december

Ik herinner het me nog sterk. Tijdens mijn studie aan de Universiteit Twente zat ik in een gezelschap van medestudenten en twee docenten. We praatten over user interfaces en geleidelijk aan kwam het onderwerp ‘wizards’ ter sprake. Gelijk schoot mij in gedachte die afschuwelijke wizards in Microsoft Windows waarmee je bijvoorbeeld netwerkinstellingen wijzigt. Ik werd heel alert: Ik moet niks van wizards hebben. Ontwerpers moeten de onder­liggende interface goed ontwerpen. Ik herinner nog de woorden van de docent die daar totaal anders over dacht en hoor haar nog zeggen: Wizards blijken zeer krachtige hulpmiddelen te zijn in vooral software voor kinderen. De discussie doofde langzaam uit zonder dat er een dialoog ontstond.

Read More

Wel of géén modal windows & lightboxes

Posted by Bart van den Biezen on 30 juli

Om mijn punt duidelijk te maken moet ik je eerst kort uitleggen wat een modal-window is. Een Modal-Window is een window op je computerscherm dat onaangekondigd verschijnt en meteen al je aandacht claimt. Je ontkomt er niet aan om het eerst af te handelen voordat je verder kunt met je werk. Je kent ze vast wel. Zoals het bewaardialoog bij het afsluiten van je tekstdocument of de ‘Lightbox’ op het web. Bij de Lightbox kleurt je hele webpagina mysterieus donker en wordt alles onleesbaar, zodat je de witte ‘box’ in het midden niet meer kan negeren.

Read More

Recept homepage

Posted by Bart van den Biezen on 24 januari
Read More

Nut van eyetracking

Posted by Bart van den Biezen on 30 december

Klanten vragen mij soms enigszins twijfelend wat ik van eye­tracking vind. Ze vragen zich af of ze het moeten gebruiken om daarmee meer inzicht te krijgen in de effectiviteit van hun website. Ook is het zo nu en dan onderwerp van gesprek met mijn collega’s. Twee goede aanleidingen dus om mijn gedachten over eyetracking op papier te zetten.

Read More

Skelet van je website

Posted by Bart van den Biezen on 30 november

De gekozen ordening van informatie is het skelet van je website, het geraamte, de basis. Aan het geraamte hangt zowel functionaliteit als vormgeving vast, ingrijpend om achteraf te wijzigen. Het structu­reren van je informatie is daarom de eerste en belangrijkste stap in het ontwerpproces van een website. Hier geldt het credo: Do it right the first time.

Read More

Draaien in de carrousel

Posted by Bart van den Biezen on 28 oktober

Een carrousel, die kennen we allemaal nog van vroeger toen we er in de kermis een paar rondjes in mochten zitten. Je koos zelf waar je op wilde; een mooi versierd paard of een auto met een los stuurtje. Zo maakte je de rondjes met een suikerspin in je hand. Omstanders zagen kinderen glimlachend voorbij komen. Alle ouders en grootouders genoten van zoveel enthousiasme en plezier.

Read More

Knoppen en knopstanden

Posted by Bart van den Biezen on 28 september

Mooi vormgeven van een knop versterkt het gevoel dat je hem kan indrukken. Door daarnaast ook het gedrag van een knop vorm te geven, geef je de gebruiker extra visuele zekerheid, zekerheid dat alles goed werkt. Het is daarom belangrijk om knoppen met aandacht te ontwerpen en rekening te houden met al de mogelijke knopstanden. Niet alleen met standen zoals we die al kennen van knoppen uit de fysieke wereld maar ook ‘virtuele standen’ waarmee we de usability verder verbeteren zoals de focus?stand.

Read More

Hiërarchie in knoppen

Posted by Bart van den Biezen on 24 augustus

Als klein kind was het enorm spannend om aan te bellen en daarna zo hard als je kon weg te rennen. Midden in een film vindt de avonturier een verborgen knop en drukt die in. Langzaam opent zich een mysterieuze doorgang binnen in de piramide. Knoppen hebben een magische kracht.

Read More

Metaforen zijn verraderlijk

Posted by Bart van den Biezen on 17 augustus

Af en toe help ik mensen die in de problemen zitten met hun computer en programma’s. Op die momenten herken je vaak ontwerpfouten, die je zelfs als expert soms over het hoofd ziet. Al die drempels om de computer en programma’s goed te gebruiken zijn het waard om een oplossing voor te vinden.

Read More

Lettertypes combineren

Posted by Bart van den Biezen on 9 augustus

In m’n vorige blog schreef ik uitgebreid over lettertypes en hun geschiktheid voor het web. Deze blog is daarop een uitbreiding met meer aandacht voor mogelijke combinaties. Door reguliere lettertypes te combineren met bijvoor­beeld een mooie italic, een lettertype uit een andere familie of met een bij­zondere ampersand introduceer je sierlijkheid en subtiele afwisseling in je website.

Read More

Lettertypes voor het web

Posted by Bart van den Biezen on 20 juni

Apple presenteerde onlangs de iPhone 4. Een mooi staaltje techno­logie. Het nieuwe scherm met 316 ppi vind ik de aller mooiste toe­voeg­ing. Het is haarscherp. Het is alsof je een gedrukt boek leest, zo mooi is het.

Read More

Alweer inloggen

Posted by Bart van den Biezen on 30 mei

Als internetgebruiker ontkom je er niet aan telkens maar weer in te loggen: Gmail; bol.com; Hyves; Facebook; Twitter; digg; WordPress; flickr; LinkedIn. Ik heb nu een mailfolder met de naam ‘sleutelhanger’ aangemaakt voor al die accountgegevens om de passwords snel te kunnen vinden en om overzicht te houden op waar ik allemaal geregistreerd sta.

Read More

HTML voor opdrachtgevers

Posted by Bart van den Biezen on 15 mei

Met deze blog geef ik u als opdrachtgever of niet-specialist een aantal handvatten waarmee u zich eenvoudig een goed oordeel kunt vormen over de kwaliteit van een website. Deze publicatie kost slechts tien minuten van uw tijd. U hebt een website of u wilt er eentje laten maken voor uw bedrijf. Waar moet u op letten? Hoe kunt u zien of uw website wel toekomstvast is? Het voorstel van de bouwer/vormgever ziet er indrukwekkend uit, maar hoe weet u of de basis, de html-code, goed is? Hierover gaat dit blogartikel. Ik geef u handvatten zodat u een voorstel kunt beoordelen zonder specialist te zijn.

Read More

Navigeren met de NS

Posted by Bart van den Biezen on 20 april

Af en toe gebruik ik de reisplanner van de ns als ik met de trein ergens naar toe moet. De website van de ns ziet er voor het plannen van een reis prima uit. MetrixLab heeft ze vorig jaar zelfs genomineerd voor de usability award. Dan verwacht ik dat de rest van de website ook goed in elkaar zit. Een enorme vergissing.

Read More

Gewoonte van dubbelklik

Posted by Bart van den Biezen on 14 april

Een eigenaardig verschil. Er is één klik met je muis nodig om een nieuwe webpagina te openen en er zijn twee klikken nodig om een document te openen. Dit klik?verschil suggereert een verschil tussen webpagina’s en documenten. Als je een document opent vanuit een menu of de dock, dan is één keer klikken weer voldoende. Ervaren computer­gebruikers zijn hieraan gewend en experts weten waarom, maar beginnende gebruikers hebben het er lastig mee. Het klik?verschil is ook niet nodig.

Read More

Rollen binnen webteams

Posted by Bart van den Biezen on 12 april

Vacature ‘gevraagd interactie ontwerper’, ‘gevraagd user experience designer’ of ‘gevraagd user interface ontwerper’. Wat is het verschil? Wat houdt die taak in? Analyseren, vormgeven, illustreren, schrijven, adviseren, presenteren, programmeren, projecten managen of is het een mengsel van dit alles en op welke niveaus? Als ontwerper moet je van alle gebieden kennis hebben, weten waar je over praat, gesprekspartner zijn voor specialisten op die gebieden. Maar als iemand denkt al deze vakgebieden te beheersen, een echte duizendpoot te zijn, dan levert die uiteindelijk een middelmatig product af. Mijn voorkeur gaat daarom uit naar samenwerken met andere professionals.

Read More

iPad hervormt web

Posted by Bart van den Biezen on 10 april

Ze zijn wel wat gewend, maar toch blijven veel mensen uit mijn omgeving sceptisch over de Apple iPad. Zoals altijd vragen ze zich af wat ze ermee moeten en zoeken dan meestal naar functio­naliteit die er al is: “We hebben al een mobiele telefoon, we hebben al een laptop”. Mijn enthousiasme over de iPad komt dan ook vreemd en onverwacht bij ze over. Ik ben niet zozeer enthousiast over de iPad zelf, maar over wat het met het web zal doen. Ik verwacht dat de iPad het web zal hervormen.

Read More

Zoekmachine optimalisatie

Posted by Bart van den Biezen on 8 april

Geïnteresseerden of klanten vragen mij af en toe of ik ook aan search engine optimalisatie (seo) doe. Dit betekent dat je een website aanpast zodat het hoger scoort in de zoekresultaten van zoekmachines, zoals die van Google. Hiervoor bestaan geen trucjes. Hoog scoren lukt alleen door je te richten op kwaliteit van je content, op usability, toegankelijkheid en structuur. Dat kost inspanning, tijd en aandacht. Roger Johansson heeft daar een prachtig artikel over geschreven op zijn website 456bereastreet.com. Ik sta volledig achter zijn artikel en omdat ik het zo belangrijk vind heb ik, na toestemming van hem, het artikel vertaald en hier geplaatst.

Read More

Zeldzaam, een echte twitteraar

Posted by Hugo de Bruijne on 30 maart

Een echte twitteraar blijkt anno 2010 toch een zeldzame verschijning. En dat verbaast me weinig. Ik ken er veel, maar ik ken er niet veel die er continu mee bezig blijven. Twitter groeit razendsnel, maar de populatie herbergt slechts een kleine groep 'fanatieke' twitteraars.

Read More

Rasters maken de vorm

Posted by Bart van den Biezen on 7 maart

In grote projecten werken user interface ontwerpers en grafici zij aan zij. De vakgebieden overlappen en beïnvloeden elkaar. Samen bepalen ze wat waar komt te staan. De user interface ontwerper richt zich op gebruiks­vriendelijkheid en functie, de graficus op esthetische elementen. De user interface ontwerper bepaalt vorm omdat dit vertrouwen, verwachtingen, structuur en rust vastlegt.

Read More